Zagadki
Zagadki są nietylko doskonałym sposobem na dobre spędzenie wolnego czasu. Rozwiązywanie zagadek rozwija również zdolności intelektualne, gdyż wymaga logicznego rozumowania oraz kreatywności. Dobre zagadki bawia, uczą i wychowują. Ich zbiór na tej stronie będzie sukcesywnie powiększany.
Najpierw zastanów się nad odpowiedzią lub rozwiązaniem problemu, a potem kliknij na odpowiednim obrazku .Zagadki dla dzieci starszych i młodszych
Zagadki w tym rozdziale przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci - starszych i młodszych, ale nie stoi nic na przeszkodzie, aby zabawiali się nimi dorosłi.
Pytania
- Kiedy możemy bezkarnie kłamać?
- Ile ziemniaków wejdzie do torby?
- Kiedy można w sitku przynieść wodę?
- Sam zimny, a ciepłego grzeje.
- Co jest pomiędzy górą a doliną?
- Jesteś pilotem samolotu pasażerskiego. W Warszawie do samolotu wsiadło 60 pasażerów, w Krakowie wysiadło 10, a wsiadło 25. Ile lat ma pilot?
- Co trzeba zrobić, gdy zobaczy się latającego słonia?
- Kiedy głupiec jest najmądrzejszy?
- Co jest najbardziej podobne do jamnika?
- Jak krawiec najprędzej znajdzie nożyce?
- Która ryba jest największa?
- Gdzie złodzieje nie kradną?
- Które koło w samochodzie najmniej zużywa się na zakręcie?
- Kto to jest: dziecko moich rodziców, które nie jest ani moim bratem, ani moją siostrą?
- Co chodzi nad nami do góry nogami?
- Jaka jest najdłuższa wstęga, co jak się wyciągnie, to do nieba sięga?
- Jaki miesiąc ma 28 dni?
- Ile można zjeść jajek na czczo?
- Dlaczego bocian stoi na jednej nodze?
- Dlaczego dowódca pułku nosi zielone szelki?
- Co jak przestawić, pomęczcie głowy, by z pralki” powstał stopień wojskowy?
- Kiedy człowiek jest bez głowy?
- Co trzeba zrobić, aby zażyć lekarstwo po obiedzie?
- Co rośnie bez korzeni?
- Ile jest owoców na czereśni?
- W jaki sposób można stać się obecnym w pokoju, nie wchodząc do niego?
- Kiedy człowiek ma tyle głów, ile dni w roku?
- Pod jakim drzewem siedzi zając, gdy pada deszcz?
- Wodę można zamienić w parę wodną. W jaką parę można zamienić wełnę?
- Ile zakrętów jest na świecie?
- Jak kozioł skacze przez rów?
- Kiedy mamy gwiazdki pod nogami?
- Jakie trzeba przedsięwziąć kroki na widok wściekłego psa?
- Dlaczego wrona siada na czubku drzewa?
- Dlaczego kogut pieje z zamkniętymi oczami?
- lle liter ma alfabet?
- Co to jest: nie pali się, a trzeba gasić?
- Kto ma głowę nad gwiazdami?
- Co przy obiedzie jest najpotrzebniejsze?
- Co to jest, co wciąż ucieka, a nigdy nie wraca?
- Co to jest nic, a przecież widoczne?
- Umie mówić wszystkimi językami świata. Co to jest?
- Ma dwa skrzydła, dwadzieścia dwie nogi, jedenaście nosów i biega po trawie. Co to jest?
- Co jest na końcu Wisły?
- Jakie miasto w Polsce jest idealnie okrągłe?
- Co najpierw wchodzi do kościoła, choćby kościół był zamknięty?
- Pomyśl, a łatwa będzie zagadka. Kim jest syn syna twojego dziadka?
- Co to jest: ma cztery nogi i śpiewa?
- Gdzie są rzeki bez wody?
- Powietrze otoczone żelazem. Co to jest?
- Bez rąk, bez nóg, a idzie do nieba. Co to jest?
- Która woda jest bez piasku?
- Co trzeba zrobić, aby obciąć gałąź, na której siedzi wrona, ale tak, aby jej nie przestraszyć?
- Pociąg elektryczny jedzie z Opola do Warszawy. Od Warszawy wieje silny wiatr. W którą stronę leci dym?
- Ile szczebli powinna mieć drabina?
- Jakim językiem mówi najwięcej ludzi na świecie?
- Chodzi po ścianie na literę „m"?
- Chodzi po ścianie na literę „d"?
- Jak chodzić, by nie wykrzywić obcasów?
- Co to jest: niegorące, a parzące...
- Kiedy człowiek widzi niebo prostokątne?
- Jakie miasto w Polsce często bawi się w chowanego?
- Co jest najgrubsze na początku, a najcieńsze na końcu?
- Kto siedzi tyłem do prezydenta?
- Co ma żołnierz pod nogami, kiedy przechodzi przez most?
- W którym miesiącu ludzie zjadają najmniej chleba?
- Co to za klucz, który wzbija się pod chmury?
- Jak nazywa się byk po kuracji odchudzającej?
- Jakie zwierzęta zabrał Abraham do swej arki?
- Kura od głowy do ogona ma 30 cm. Od głowy do lewej nogi ma 25 cm, od głowy do prawej nogi - też 25 cm. Ile waży kilogram śledzi?
- Co to jest: nie ryba, nie ptak, nie owad rzadki, ale i ona wpada do siatki?
- W ilu ruchach można wsadzić słonia do lodówki?
- W ilu ruchach można wsadzić żyrafę do lodówki??
- Kto zje więcej liści: słoń czy żyrafa?
- Co żołnierz trzyma pod łóżkiem?
- Skąd wyjeżdża czołg?
Odpowiedzi
- W Prima-aprilis, czyli 1 kwietnia.
- Ani jeden, bo ziemniaki nie mają nóg.
- Gdy woda zamarznie.
- Kożuch lub koc.
- Litera "a".
- Z tekstu zagadki wynika, że sam jesteś pilotem, więc w odpowiedzi należy podać swój wiek.
- Obudzić się.
- Kiedy milczy.
- Drugi jamnik.
- Uderzy ręką w stół, to się same odezwą.
- Ta, która ma głowę najdalej od ogona.
- Tam, gdzie nic nie ma.
- Zapasowe.
- Ja.
- Mucha po suficie.
- Tęcza.
- Każdy.
- Jedno, bo drugie nie będzie już na czczo.
- Bo gdyby podniósł również drugą, to przewróciłby się.
- Żeby mu spodnie nie spadły.
- Kapral (powstaje przez przestawienie kolejności sylab).
- Kiedy wychyli się przez okno.
- Trzeba najpierw zjeść obiad.
- Ciasto.
- Tyle, ile ogonków.
- Dać się wnieść.
- 1 stycznia.
- Pod mokrym.
- W parę rękawiczek lub skarpetek.
- Dwa: w prawo i w lewo.
- Tak jak koza.
- Zimą (gwiazdki śniegu).
- Jak najdłuższe.
- Bo wyżej nie może.
- Bo zna melodię na pamięć.
- Siedem.
- Pragnienie.
- Oficer.
- Usta.
- Czas.
- Cień.
- Echo.
- Drużyna piłki nożnej.
- Litera "y".
- Koło.
- Klucz.
- Moim bratem.
- Duet.
- W atlasie.
- Rura.
- Dym.
- Łza.
- Poczekać, aż wrona odleci.
- W żadną, bo to jest pociąg elektryczny.
- Wszystkie.
- Mokrym.
- Mucha.
- Druga mucha.
- Boso.
- Pokrzywa.
- Kiedy patrzy przez okno.
- Częstochowa.
- Kalendarz z kartkami do wyrywania codziennie.
- Jego kierowca.
- Podeszwy.
- W lutym, bo jest najkrótszy.
- Klucz ptaków.
- Skurczybyk.
- Żadnych, bo zwierzęta do arki zabrał Noe.
- Kilogram.
- Piłka.
- W trzech: otworzyć drzwi lodówki, wsadzić słonia, zamknąć drzwi lodówki.
- W czterech: otworzyć drzwi lodówki, wyjąć słonia, wsadzić żyrafę, zamknąć drzwi lodówki.
- Słoń, bo żyrafa jest w lodówce.
- Żołnierz pod łóżkiem trzyma porządek.
- Znienacka.
Zagadki dla dzieci starszych i dorosłych
Myślenie logiczne
Problem 1
Mamy dwa pomieszczenia oddalone od siebie. W jednym pomieszczeniu znajdują się trzy kontakty, w tym jeden do włączania światła w drugim pomieszczeniu, które oświetla nisko zawieszona żarówka.
Z pierwszego pomieszczenia nie widać wnętrza drugiego.
Pytanie: W jaki sposób można ustalić, który z 3 kontaktów włącza żarówkę, jeśli po wyjściu z pierwszego pomieszczenia nie można do niego wrócić
2. Wyłączyć pierwszy kontakt i włączyć drugi kontakt;
3. Przejść natychmiast do drugiego pomieszczenia.
→ Jeśli żarówka się nie świeci i jest gorąca to znaczy, że włącza ją pierwszy kontakt.
→ Jeśli żarówka się świeci to znaczy, że włącza ją drugi kontakt.
→ Jeśli żarówka się nie świeci i jest zimna to znaczy, że włącza ją trzeci włącznik.
Problem 2
Rzemieślnicy Czapski, Młot, Rogalik i Kiełbasa wykonują zawody: czapnika, kowala, piekarza oraz rzeźnika. Jednak żaden z nich nie nosi nazwiska wiążącego się z uprawianym rzemiosłem. Ani Młot, ani Rogalik nie jest czapnikiem.
Rzeźnikiem nie jest Czapski. Kowalem nie jest Rogalik.
Pytanie: Kto kim jest
Kiełbasa jest czapnikiem.
Rogalik jest rzeźnikiem.
Młot jest piekarzem.
Czapski jest kowalem.
Wyjaśnienie
Do rozwiązania można dojść metodą eliminacji. W tym celu zapiszmy podane informacje w następujący sposób;
→ Czapski nie jest: czapnikiem ani rzeźnikiem.
→ Młot nie jest: kowalem ani czapnikiem.
→ Rogalik nie jest: piekarzem ani czapnikiem, ani kowalem.
→ Kiełbasa nie jest: rzeźnikiem.
Z tego wynika, że tylko Kiełbasa może być czapnikiem, Rogalik musi być rzeźnikiem itd.
Można tu posłużyć się również metodą graficzną.
czapnik | rzeźnik | piekarz | kowal | |
---|---|---|---|---|
Kiełbasa | TAK | NIE | nie | nie |
Rogalik | NIE | TAK | NIE | NIE |
Młot | NIE | nie | TAK | NIE |
Czapski | NIE | NIE | nie | TAK |
Jeżeli w którejś kratce jakiejś kolumny w tabeli napisano "TAK", to w pozostałych pustych kratkach w tej kolumnie należy napisać "nie", gdyż tylko jeden rzemieślnik wykonuje dany zawód.
Problem 3
Są trzy jednakowe pudełka. W jednym pudełku znajdują się dwie czarne kulki (CC), w drugim dwie białe kulki (BB), a w trzecim jedna biała i jedna czarna kulka (BC).
Na każdym pudełku leży przykrywka z oznaczeniem koloru schowanych w nim kulek. Pewien psotnik pozamieniał przykrywki w taki sposób, że każde pudełko jest teraz błędnie oznaczone. Zadanie polega na ustaleniu prawdziwej zawartości pudełek
bez zaglądania do środka i mogąc wyjąć tylko jedną kulkę z jednego pudełka.
Pytanie: Ile najmniej kulek trzeba wyjąć, aby ustalić kolor kulek w każdym pudełku
Wystarczy wyjąć tylko jedną kulkę.
Wyjaśnienie
Należy wyjąć jedną kulkę z pudełka, na którego przykrywce jest błędne oznaczenie BC. Z warunków zadania wynika, że pudełko to zawiera dwie kulki jednego kolou, czarne lub białe. Jeżeli wyjęta kulka jest czarna, to oznacza,
że również druga kulka w tym pudełku jest czarna.
W pudełku oznaczonym błędnie BB nie ma więc dwóch czarnych kulek, ani dwóch białych, bo oznaczenie (BB) jest błędne. Zatem w tym pudełku znajduje się jedna biała i jedna czarna kulka.
Z powyższego wynika, że pudełku oznaczonym błędnie CC są dwie białe kulki.
Również w tym zadaniu można posłużyć się metodą graficzną.
biała/biała | czarna/czarna | biała/czarna | |
---|---|---|---|
BC | nie | TAK | NIE |
BB | NIE | nie | TAK |
CC | TAK | NIE | nie |
Jeżeli w którejś kratce jakiejś kolumny w tabeli napisano "TAK", to w pozostałej pustej kratki w tej kolumnie należy napisać "nie".
Problem 4
Państwo Kowalscy oraz pan Nowak rozmawiają o papierosach. Z rozmowy wynika, że dwie osoby palą Dukaty, dwie palą Giewonty i dwie Wczasowe. Pani Kowalska nie pali Wczasowych ani Giewontów,
a kto nie pali Dukatów, nie pali także Giewontów.
Pytanie: Jakie papierosy pali każda z trzech osób
Każdy pan pali wszystkie trzy gatunki papierosów, pani nie pali żadnego z nich.
Wyjaśnienie
Pani Kowalska nie pali dwóch (Wczasowych i Giewontów) z trzech wspomnianych gatunków papierosów. Równocześnie wiemy, że ktoś kto nie pali Giewontów, nie pali również
Dukatów. Oznacza to, że pani Kowalska nie pali żadnego gatunku papierosów. Zatem pozostałe dwie osoby - pan Kowalski i pan Nowak - palą wszystkie trzy gatunki papierosów.
Problem 5
Czterech chłopców urządziło wyścigi.
- W jakiej kolejności przybyliście do mety - spytał Maciek kolegów.
- Nie przybyłem ostatni - powiedział Artur.
- Ja wyprzedziłem Janka - odrzekł Karol.
- Tak, lecz Janek przybiegł przed Arturem - powiedział Staszek.
- Aha, to już wiem, który z was zwyciężył w tym wyścigu! - odparł po chwili namysłu Maciek "Łamigłowa".
Pytanie: Jak była kolejność biegaczy na mecie
W tym biegu zwyciężył KAROL, drugie miejce zajął JANEK, trzecie - ARTUR a czwarte - STASZEK.
Problem 6
W biegu na Służewcu brały udział cztery konie: Arras, Baita, Czarny i Dulcynea. Jeden z kolegów nie widział wyścigu. Oto relacja jego kolegów o finiszu biegu:
- Arras wygrał!
- Dulcynea przyszła ostatnia!
- Dulcynea przyszła przed Czarnym.
- Czarny był drugi.
- Arras przyszedł przed Dulcyneą.
- Dulcynea wygrała!
- Arras był trzeci.
- Czarny wygrał!
- Czarny pobił Dulcyneę!
Z tych dziewięciu wypowiedzi tylko jedna była prawdziwa.
Pytanie: Jaka była kolejność na mecie
Kolejność na mecie: Baita, Dulcynea, Czarny, Arras.
Wyjaśnienie
Ponieważ osiem wypowiedzi były fałszywe, należy przeprowadzić analizę negacji zdań, aby znaleźć jedyną prawdziwą wypowiedź i ustalić kolejność koni na mecie.
Arras, Czarny i Dulcynea nie wygrali, czyli wygrała Baita. Są dwie sprzeczne wypowiedzi dotyczące Czarnego i Dulcynei. Jeżeli prawdą byłoby, że "Czarny pobił Dulcyneę", to oznaczałoby to, że Dulcynea przyszła ostatnia, co nie jest prawdą.
Oznacza to, że prawdą jest "Dulcynea przyszła przed Czarnym" i to jest jedyna prawdziwa wypowiedź. Ponieważ Arras nie był trzeci, to Dulcynea była druga, Czarny - trzeci, a Arras - czwarty.
Posłużmy się teraz metodą graficzną.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Arras | NIE | nie | NIE | TAK |
Baita | TAK | nie | nie | nie |
Czarny | NIE | NIE | TAK | nie |
Dulcynea | NIE | TAK | NIE | NIE |
Jeżeli w którejś kratce jakiejś kolumny w tabeli napisano "TAK", to w pozostałe puste kratki kolumny i danego wiersza należy napisać "nie".
Zadania matematyczne
Zadanie 1
Brygada kosiarzy miała skosić dwie łąki. Jedna łąka miała dwukrotnie większą powierzchnię niż druga.
Koszenie rozpoczęto od dużej łąki. Przez pierwszą połowę dnia pracowała na niej cała brygada, a przez drugą - tylko połowa brygady i cała łąka została skoszona. Druga połowa brygady pół dnia pracowała na małej łące,
ale nie skosiła całej łąki. Dlatego jeden kosiarz pracował na niej cały następny dzień i ją skosił.
Pytanie: Ilu kosiarzy liczyła cała brygada
Brygada liczyła 8 kosiarzy.
Wyjaśnienie
W zadaniu występuje jawnie czas, powierzchnia oraz liczba kosiarzy. Trzeba ten zestaw wielkości uzupełnić wydajnością koszenia, która łączy czas i powierzchnię. Z treści zadania wynika, że liczba kosiarzy była parzysta.
Zadanie ma rozwiązanie przy założeniu, że wydajność każdego kosiarza jest taka sama.
Wprowadźmy teraz następujące oznaczenia:
p - powierzchnia małej łąki → 2p - powierzchnia dużej łąki,
2x - liczba kosiarzy w brygadzie,
2w - dzienna wydajność 1 kosiarza.
Równanie dla dużej łąki: 2x*w + x*w = 2p.
Równanie dla małej łąki: x*w + 2w = p.
Mnożąc stronami drugie równanie otrzymujemy: 2x*w + 4w = 2p.
Porównując lewe strony równań mamy: 3x*w = 2x*w + 4w.
Dzieląc strony tego równania przez "w" i porządkując je, otrzymujemy: x = 4, czyli liczba kosiarzy 2x = 8.
Zadanie 2
Przez małą stacyjkę przejeżdżają w ciągu doby trzy pociągi osobowe: o godz. 8, 10 i 18. Zawiadowca stacji zapytany, ile czasu pozostało do odjazdu pociągu, spoglądając z zadumą na zegarek odpowiedział:
- Brakuje dokładnie 1/3 czasu, jaki upłynął od odjazdu ostatniego pociągu lub 1/4 czasu, jaki nas dzieli od odjazdu pociągu poprzedniego.
Pytanie: Która była godzina
Była godzina 1600
.Wyjaśnienie
Dane wejściowe - godziny odjazdu pociągów, odstępy czasu.
Wprowadźmy teraz następujące oznaczenia:
x - aktualna godzina,
o1 - godzina odjazdu ostatniego pociągu,
o2 - godzina odjazdu pociągu poprzedniego.
Ogólne równanie: ⅓(x - o1) = ¼(x - o2).
Mnożąc strony tego równania przez "12" i porządkując je, otrzymujemy: x = 4o1 - 3o2.
Równanie to ma sens tylko wtedy, gdy o1 = 10 i o2 = 8, wtedy x = 16 i do odjazdu pociągu o godzinie 18 pozostały 2 godziny.
Zadanie 3
Zadanie polega na możliwie najszybszym wykonaniu w pamięci następującego mnożenia: 1 * 2 * 3 * 4 * 5 * 6 * 7 * 8 * 9 * 0.
Pytanie: Ile czasu potrzeba na wykonanie tego działania?
Zadanie 4
Zauważono, że dwa zające zjadają cztery główki kapusty w ciągu dwóch godzin. Na jednym polu kaputy, na którym jest 100 główek, grasuje 50 zajęcy. Na drugim polu, na którym jest 100 główek kapusty, pożywia się 100 mniejszych
zajęcy. Na innym polu, na którym jest 100 główek, urzęduje 25 dużych, głodnych zajęcy.
Pytanie: Ile czasu zajmie zającom zjedzenie wszystkich główek kapusty na każdym z trzech pól
Zające zjedzą wszystkie główki kapusty na pierwszym polu - w ciągu dwóch (2) godzin, na drugim polu - w ciągu jednej (1) godziny, a na trzecim - w ciągu czterech (4) godzin.
Wyjaśnienie
Z tekstu zadania wynika, że jednemu zającowi zjedzenie dwóch główek kapusty zajmuje dwie (2) godziny, zjedzenie jednej (1) główki - jedną (1) godzinę, a na zjedzenie czterech główek potrzebuje czterech (4) godzin. Aby
odpowiedzieć na pytanie należy ustalić liczbę główek kapusty przypadającą na jednego zająca na danym polu, dzieląc liczbę główek kapusty przez liczbę zajęcy.