cojak.net.pl

Stan demokracji

Polska, mimo, że obecnie władzę sprawuje w niej koalicyjny "rząd 13 grudnia", którego członkowie działają zgodnie ze "swoim rozumieniem prawa" i pod hasłem "demokracja walcząca", pozostaje krajem o ustroju demokratycznym i członkiem wspólnoty państw demokratycznych. Demokracja jest systemem politycznym, do którego poprawnego funkcjonowania wymagana jest świadoma aktywność polityczna istotnej części społeczeństwa, oparta na wysokim poziomie intelektualnym i moralnym.

Powyższe stwierdzenia implikują, że wiedza o tym czym jest demokracja powinna być powszechna. Wydaje się jednak, że tak nie jest. A co o tym świadczy?

Po pierwsze w przestrzeni publicznej debaty na temat istoty demokracji i jej formy w naszym kraju odbywają się tylko sporadycznie i w ograniczonych zakresie.
Brakuje prawdziwych dyskusji na temat demokracji w ogóle oraz możliwych jej formach w Polsce.
Pojawiające się w dominujących mediach teksty i wypowiedzi mają raczej charakter przekazów indoktrynujących, a nie wypowiedzi polemicznych.

Może to sugerować, że wiedza społeczeństwa o demokracji, zwłaszcza współczesnej jest kompletna i wszystko jest jasne. Tak jednak nie jest.
Między formami demokracji w różnych państwach istnieją wyraźne różnice, które spowodowane są ich historią, kulturą oraz temperamentem politycznym ich mieszkańców, jak również uwarunkowaniami geopolitycznymi.
Ponadto stan demokracji w danym państwie nie jest czymś stałym, lecz może zmieniać się, poprawiać lub pogarszać, z czasem, w zależności od uwarunkowań zewnętrznych oraz wydarzeń wewnętrznych.

Pomiar jakości formy rządów

Ten stan rzeczy odzwierciedlają próby systematycznego pomiaru jakości demokracji. Jednoznaczna ocena stanu demokracji jest trudna, ponieważ na temat pojęcia demokracji trwają ciągłe dyskusje.
Mimo tego podejmowane są próby usystematyzowania pomiaru jakości demokracji (np. the Economist Intelligence Unit’s Index of Democracy, Freedom House, Polity IV, Vanhanen’s Index of Democracy, the Index of Effective Democracy).

Od 2006 roku firma Economist Intelligence Unit (EIU) wyznacza okresowo tzw. wskaźnik demokracji (Index of Democracy) dla 167 krajów (165 niezależnych państw i 2 terytoriów) oraz 7 regionów świata.
Na wynik składają się oceny procedury wyborczej i pluralizmu, funkcjonowania administracji publicznej, aktywności politycznej obywateli, kultury politycznej oraz wolności obywatelskich notka Szczegółowy opis modelu oceny stanu demokracji znajduje się w załączniku do raportu EUI za rok 2024 na str. 65-79.

Na wypadkową wartość wskaźnika demokracji mają duży wpływ odpowiedzi na pytania o:

  1. wolność i uczciwość wyborów,
  2. bezpieczeństwo głosujących,
  3. wpływ obcych mocarstw na rząd,
  4. zdolność urzędników państwowych do wdrażania polityk.

Największa wartość wskaźnika wynosi 10 (100%). W zależności od jego wartości stan demokracji określa się jako demokrację pełną (Full democracy), demokrację wadliwą (Flawed democracy), mieszaną formę rządów (Hybrid regime) i autorytarną formę rządów (Authoritarian regime).
Zakresy punktów dla poszczególnych rodzajów form rządów:

  1. Demokracja pełna (D): 8-10 punktów (80-100%).
  2. Demokracja wadliwa (DW): 6-7,9 punktów (60-79%).
  3. Mieszana forma rządów (M): 4-5,9 punktów (40-59%).
  4. Autorytarna forma rządów (A): < 4 punkty (< 40%).

Aktywność polityczna obywateli może mieć trzy formy:

  1. wystąpienia publiczne i udział w przedsięwzięciach na forum publicznym, np. udział w demonstracjach,
  2. udział w inicjatywach w celu oddziaływania na polityków w ciałach ustawodawczych lub wykonawczych, np. podpisywanie petycji,
  3. udział w wyborach, np. głosując na polityków lub partię (prawo czynne wyborcze) lub kandydując (prawo bierne wyborcze).

Istnieje wiele określeń kultury politycznej. Wg jednej z definicji (Jerzy J. Wiatr) kultura polityczna to ogół postaw, wartości i wzorów zachowań dotyczących wzajemnych stosunków władzy i obywateli. Obejmuje ona:

  • wiedzę o polityce, znajomość faktów, zainteresowanie polityką;
  • ocenę zjawisk politycznych, sądy jak powinna być sprawowana władza;
  • emocjonalny stosunek do Ojczyzny, państwa, wrogów;
  • uznane wzory zachowań politycznych.

Dla demokracji najwłaściwszy jest model uczestniczącej kultury politycznej, w której obywatele dążą do uzyskania pełnej wiedzy o życiu politycznym i pragną w nim aktywnie uczestniczyć.

Wg słownika PWN przez wolności obywatelskie rozumie się sformułowane przez konstytucję i ustawodawstwo zobowiązanie władzy państwowej do nieingerowania w określone sfery życia osobistego i publicznego obywateli.

Wyniki oceny jakości demokracji

W tabeli 1a zebrano wyniki oceny stanu demokracji w okresie 2006-2024. W wierszach poszczególnych kolumn podano liczbę krajów w poszczególnych grupach form rządów.

W tabeli 1b przedstawiono strukturę czterech form rządów w 2024 roku wg liczby państw i ludnościnotka Określenie "świat" odnosi się do ludności 167 państw objętych oceną wskaźnika demokracji. Ponieważ badanie nie obejmuje tylko bardzo małych państw, to jest to prawie cała szacowana ludność świata..

Tabela 1a: Wyniki oceny stanu demokracji w okresie 2006-2024

Rok Stan demokracji
Demokracja pełna Demokracja wadliwa Mieszana forma rządów Autorytarna forma rządów
2024 25 46 36 60
2023 24 50 34 59
2022 24 48 36 59
2021 21 53 34 59
2020 23 52 35 57
2019 22 54 37 54
2018 20 55 39 53
2017 19 57 39 52
2016 19 57 40 51
2015 20 59 37 51
2014 24 52 39 52
2013 25 54 36 52
2012 25 54 37 51
2011 25 53 37 52
2010 26 53 33 55
2008 30 50 36 51
2006 28 54 30 55

Tabela 1b: Wyniki oceny stanu demokracji w 2024 roku wg liczby państw i ludności w porównaniu z rokiem 2006

  Liczba państw % państw % ludności świata
  2006 2024 2006 2024 2006 2024
Pełna demokracja 28 25 16,8 15,0 13,0 6,6
Demokracja wadliwa 54 46 32,3 27,5 38,3 38,4
Mieszana forma rządów 30 36 18,0 21,6 10,5 15,7
Autorytarna forma rządów 55 60 32,9 35,9 38,2 39,2

W roku 2024 liczba pełnych demokracji zwiększyła się się o 1 (jeden) do 25 w stosunku do roku 2023 - do tej grupy awansowały Estonia (pozycja 21=), Czechy (pozycja 23=) i Portugalia (pozycja 23=), a Francja (pozycja 26) i Korea Płd. (pozycja 32) spadły do grupy demokracji wadliwych. Liczba demokracji wadliwych zmniejszyła się o 4 (cztery) do 46. Z tej grupy spadły do grupy "mieszane formy rządów" trzy państwa: Rumunia (pozycja 72), Papua Nowa Gwinea (pozycja 73) i Paragwaj (pozycja 75). Te dwa ostatnie państwa były w grupie demokracji wadliwych tylko w roku 2023: Papua Nowa Gwinea (pozycja 72=) i Paragwaj (pozycja 74). Liczba państw w grupie "mieszane formy rządów" zwiększyła się o 2 (dwa) z 34 do 36. Liczba państw o autorytarnej formie rządów zwiększyła się zwiększyła się o 1 (jeden) z 59 do 60.

EUI skomentowało obecny stan demokracji w następujący sposób:

Cztery lata po wybuchu pandemii COVID-19, która doprowadziła do ograniczenia wolności na całym świecie, wyniki z 2024 r. wskazują na utrzymujący się problem z demokracją. Tylko mniejszość krajów (37) poprawiła swój wynik indeksu w 2024 r., a margines poprawy dla większości był niewielki i często z niskiej bazy. Znacznie większa liczba (83) odnotowała spadek swojego wyniku, a niektóre z tych pogorszeń były znaczne. Wyniki pozostałych 47 krajów pozostały bez zmian. Oznacza to, że jakość demokracji w 130 krajach spośród 167 objętych wskaźnikiem uległa pogorszeniu lub nie uległa poprawie.

Liczba krajów sklasyfikowanych jako demokracje zmniejszyła się o trzy (3) w porównaniu z rokiem 2023, do 71, a wartość ogólnego wskaźnika zmniejszyła się do 5,17, z 5,23 w 2023 roku. Jest to stosunkowo niewielki spadek o 0,06 punktu, porównywalny z tym odnotowanym w latach 2022-2023. Średni wynik dla 71 demokracji pozostał bez zmian, co było rozczarowujące, biorąc pod uwagę, że rok 2024 był rokiem wielkich wyborów, po których można by oczekiwać poprawy wartości ogólnego wskaźnika. Jednak, podobnie jak w 2023 roku, należy zauważyć, że pogorszenie się wskaźnika w 2024 roku nie było spowodowane przez demokracje na świecie. Spadek był wynikiem dalszego pogorszenia średniego wyniku dla „reżymów autorytarnych”. Ten trend ostatnich lat wydaje się potwierdzać, że „reżymy autorytarne” z czasem stają się jeszcze bardziej autorytarne. Autokratyczni władcy nie dążą do spełniania powszechnego oczekiwania zmian poprzez demokratyzację swoich systemów politycznych, lecz do zaostrzenia działań i tłumienia wszelkich przejawów sprzeciwu. Wydaje się również, że uczą się od siebie nawzajem, jak najlepiej chronić się i neutralizować opozycję.

Na poniższych trzech wykresach zilustrowano zmiany stanu rządów. Wykres 1 przedstawia procentową zmianę liczby krajów z poszczególnymi formami rządów w stosunku do roku 2006.
Wykres 2 przedstawia strukturę czterech form rządów w poszczególnych latach, zaś wykres 3 - to samo dla dwóch zagregowanych grup. Na etykietach wykresów słupkowych podano liczby krajów.

Wykres 1: Dynamika zmian liczby państw w latach 2006-2024
Wykres 1

Wykres 2: Zmiana struktury form rządów dla czterech grup w latach 2006-2024
Wykres 2

Wykres 3: Zmiana struktury form rządów dla dwóch zagregowanych grup w latach 2006-2024
Wykres 3

Wykresy 2-3 unaoczniają, że o ile okres 2006-2020 można nazwać okresem stagnacji demokracji, to lata 2021-2024 są okresem jej regresu. W roku 2024 liczba państw w grupach "Pełna demokracja" (14,4%) oraz "Demokracja wadliwa" (28,7) była mniejsza o 19 (25,7%) niż liczba państw w grupach "Mieszana forma rządów" (21,6%) oraz "Autorytarna forma rządów" (35,3%) i niższa o 8 niż w roku 2006.

Rys. 1a ilustruje formy rządów wg obszarów w skali globu w roku 2024. Na rys. 1b przedstawiono rozkład wskaźnika demokracji EIU w skali globu w roku 2024. Na rys. 2 zestawiono PNB (GDP) gospodarek G20 z wartościami wskaźnika demokracji (DI) oraz pozycjami w klasyfikacji DI w roku 2021.

Rys. 1a: Formy rządów wg obszarów w skali globu w roku 2024

Rysunek 1a

Rys. 1b: Rozkład wskaźnika demokracji EIU wg formy rządów w skali globu w roku 2024

Rysunek 1b

Rys. 2: Porównanie nominalnego PNB (mld USD), wskaźnika demokracji (DI) i lokat w klasyfikacji DI dla gospodarek G20 w roku 2021

Rysunek 2

Najlepszym i najkrótszym komentarzem zmian stanu demokracji na świecie są tytuły kolejnych raportów EIU:

2008:
Democracy in stagnation/Stagnacja demokracji
2010:
Democracy in retreat/Demokracja w odwrocie
2011:
Democracy under stress/Demokracja pod naciskiem
2012:
Democracy at a standstill/Zastój demokracji
2013:
Democracy in limbo/Demokracja w zawieszeniu
2014:
Democracy and its discontents/Demokracja i jej kontestatorzy
2015:
Democracy in an age of anxiety/Demokracja w okresie niepokoju
2016:
Revenge of the “deplorables”/Odwet "godnych pożałowania" [amer. polit. pot.] deplorables - od niesławnego wyrażenie użytego przez Hillary Clinton podczas jej kampanii prezydenckiej w roku 2016 na określenie konserwatywnych zwolenników Donalda Trumpa
2017:
Free speech under attack/Atak na wolność słowa
2018:
Political participation, protest and democracy/Udział w polityce, protest i demokracja
2019:
A year of democratic setbacks and popular protest/Rok niepowodzeń demokracji i powszechnego protestu
2020:
In sickness and in health?/Chora i zdrowa?
2021:
The China Challenge/Chińskie wyzwanie
2022:
Frontline Democracy and the Battle for Ukraine/Demokracja frontowa i bitwa o Ukrainę
2023:
Age of Conflict/Czasy konfliktu (wojny)
2024:
What’s wrong with representative democracy?/Co się dzieje z demokracją przedstawicielską?

Współgrają one szczególnie dobrze z wykresem 3. Dalsza część tekstu zawiera prezentację wyników indywidualnej oceny wybranych państw.

Tabela 2: Wyniki oceny dla państw zajmujących czołowe lokaty oraz innych wybranych w poszczególnych rodzajach formy rządów w roku 2024

Państwo Pozycja Zmiana pozycji 2024/2022 Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
Demokracja pełna
Norwegia 1 0 9,81 10,00 9,64 10,00 10,00 9,41
Nowa Zelandia 2 0 9,61 10,00 9,29 10,00 8,75 10,00
Szwecja 3 1 9,39 9,58 9,64 8,33 10,00 9,41
Islandia 4 -1 9,38 10,00 8,93 8,89 9,38 9,71
Szwajcaria 5 3 9,32 9,58 9,29 8,33 10,00 9,41
Finlandia 6 -1 9,30 10,00 9,64 7,78 9,38 9,71
Maurytius 20 0 8,23 9,58 7,86 6,11 8,75 8,82
Estonia 21= 6 8,13 10,00 8,57 6,67 6,88 8,53
Hiszpania 21= 2 8,13 9,58 7,50 7,22 7,50 8,82
Czechy 23= 3 8,08 9,58 6,43 7,78 7,50 9,12
Portugalia 23= 8 8,07 9,58 7,14 6,11 8,75 8,82
Grecja 25 -5 8,07 10,00 6,79 7,22 7,50 8,82
Demokracja wadliwa
Francja 26 -3 7,99 9,58 7,50 7,78 6,88 8,24
Malta 27 1 7,93 9,17 7,14 6,67 8,13 8,53
St. Zj. Ameryki 28 1 7,85 9,17 6,43 8,89 6,25 8,53
Chile 29 -4 7,83 9,58 7,86 6,67 5,63 9,41
Słowenia 30 1 7,82 9,58 7,50 7,22 6,25 8,53
Izrael 31 -1 7,80 9,58 7,50 9,44 6,88 5,59
Korea Płd. 32 -10 7,75 9,58 7,50 7,22 5,63 8,82
Łotwa 33 4 7,66 10,00 7,14 6,67 6,25 8,24
Litwa 36 3 7,59 10,00 7,14 6,67 5,63 8,53
Włochy 37= -3 7,58 9,58 7,14 7,22 6,88 7,06
Polska 39 2 7,40 10,00 6,43 6,67 6,25 7,65
Indie 41 0 7,29 8,67 7,50 7,22 6,88 6,18
Słowacja 42 2 7,21 10,00 6,07 6,11 5,63 8,24
Czarnogóra 50 2 6,73 8,75 7,14 6,67 3,75 7,35
Mongolia 53 6 6,53 8,75 5,71 6,67 5,63 5,88
Węgry 54= 6 6,51 8,75 5,71 4,44 6,88 6,76
Chorwacja 56 2 6,50 9,17 6,07 6,11 4,38 6,76
Bułgaria 61 1 6,34 8,75 5,36 5,56 4,38 7,65
Macedonia Północna 62 10 6,28 8,75 6,07 6,11 3,13 7,35
Serbia 64 0 6,26 7,83 5,71 6,67 3,75 7,35
Albania 66 0 6,20 7,00 5,71 5,00 6,25 7,06
Mołdawia 68 1 6,23 7,42 5,36 7,22 4,38 6,76
Mieszana forma rządów
Rumunia 72 -12 5,99 8,25 5,36 5,56 3,75 7,06
Papua-Nowa Gwinea 73 -1 5,97 6,92 6,07 3,89 5,63 7,35
Senegal 74 9 5,93 7,42 5,36 4,44 6,25 6,18
Paragwaj 75 -1 5,92 8,33 5,36 6,67 1,88 7,35
Bośnia i Hercegowina 88 6 5,06 7,00 3,64 5,00 3,75 5,88
Ukraina 92 -1 4,90 5,17 2,71 7,22 5,00 4,41
Turcja 103= -1 4,22 3,50 4,64 6,11 5,00 2,06
Wybrzeże Kości Słoniowej 105 0 4,22 4,33 2,86 4,44 5,63 3,82
Nigeria 106 -2 4,16 5,17 3,57 3,89 3,75 4,41
Angola 107 0 4,05 4,50 2,86 5,56 5,00 2,35
Autorytarna forma rządów
Mauretania 108 0 3,96 3,50 3,21 5,56 3,13 4,41
Liban 109 3 3,56 3,08 0,79 6,67 3,13 4,12
Algeria 110 3 3,55 3,08 2,50 3,33 5,00 3,82
Chiny 145 3 2,11 0,00 3,21 3,33 3,13 0,88
Rosja 150 -6 2,03 0,00 2,14 2,22 3,75 2,06
Białoruś 152 -1 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
Północna Korea 165 0 1,08 0,00 2,50 1,67 1,25 0,00
Mjanma 166 0 0,96 0,00 0,00 1,67 3,13 0,00
Afganistan 167 0 0,25 0,00 0,00 0,00 1,25 0,00

W tabeli 3 i na wykresie 4a przedstawiono lokaty Polski i zmiany oceny stanu demokracji wg EIU dla niej w okresie 2006-2024. Przez cały ten okres Polska znajdowała się w grupie państw o demokracji wadliwej.

Tabela 3: Lokaty Polski w latach 2006-2024

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2024 39 7,40 10,00 6,43 6,67 6,25 7,65
2023 41 7,18 9,58 6,07 6,67 6,25 7,35
2022 46 7,04 9,17 6,07 6,67 6,25 7,06
2021 51 6,80 9,17 6,07 6,67 5,63 6,47
2020 50 6,85 9,17 5,71 6,67 5,63 7,94
2019 57 6,62 9,17 6,07 6,11 4,38 7,35
2018 54 6,67 9,17 6,07 6,11 4,38 7,65
2017 53 6,67 9,17 6,07 6,11 4,38 7,65
2016 52 6,83 9,17 5,71 6,67 4,38 8,24
2015 48 7,09 9,58 5,71 6,67 4,38 9,12
2014 40 7,47 9,58 5,71 6,67 6,25 9,12
2013 44 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2012 44 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2011 45 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2010 48 7,05 9,58 6,07 6,11 4,38 9,12
2008 45 7,30 9,58 6,07 6,11 5,63 9,12
2006 46 7,30 9,58 6,07 6,11 5,63 9,12


Wykres 4a: Zmiany oceny stanu demokracji wg EIU dla Polski w latach 2006-2024

Wykres 4a

W okresie 2006-2024 zmiany punktacji występowały w punktacji końcowej oraz wszystkich kategoriach.
W roku 2024 ocena procedury wyborczej (I) wzrosła w stosunku do poziomu w roku 2023, osiągając najwyższą wartość w okresie 2006-2014; ocena funkcjonowania administracji publicznej (II) nie zmieniła się w stosunku do okresu 2021-2022 i była na poziomie z lat 2006-2010 i 2017-2019; ocena aktywności politycznej obywateli (III) utrzymała się na dotychczas najwyższym poziomie, równym temu w latach 2014-2016 i ;2020-2022, ocena kultury politycznej (IV) nie zmieniła się względem roku 2022 (6,25), a  ocena swobód obywatelskich (V) została podwyższona w stosunku do roku 2021. W rezultacie tych zmian punktacja końcowa zwiększyła się o 0,14 do wartości 7,18, co jest trzecim najlepszym wynikiem w całym okresie oceny i Polska przesunęła się w klasyfikacji ponownie o 5 miejsc w górę, na miejsce 41, które zajmuje wspólnie z Indiami, które również przesunęły się o 5 miejsc w górę w stosunku do poprzedniego roku.

Dla porównania, na wykresach 4b i 4c pokazano zmiany oceny stanu demokracji wg EIU odpowiednio dla Węgier i Słowacji w okresie 2006-2024. Państwa te, podobnie jak Polska, przez cały ten okres należały do grupy demokracji wadliwych.

Wykres 4b: Zmiany oceny stanu demokracji wg EIU dla Węgier w latach 2006-2024

Wykres 4b

Wykres 4c: Zmiany oceny stanu demokracji wg EIU dla Słowacji w latach 2006-2024

Wykres 4c

W tabelach 4 i 5 przedstawiono lokaty Ukrainy i Rosji w okresie 2006-2024. Ponieważ kraje zmieniły grupy przynależności, to w kolumnie drugiej obok pozycji jest umieszczony odpowiedni skrót nazwy formy rządów.

Tabela 4: Lokaty Ukrainy w latach 2006-2024

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2024 91/M 5,06 5,58 3,07 7,22 5,00 4,41
2022 87/M 5,42 6,50 2,71 7,22 6,25 4,41
2021 86/M 5,57 8,25 2,36 6,67 5,00 5,59
2020 79/M 5,81 8,25 2,71 7,22 5,00 5,88
2019 78/M 5,90 7,42 2,71 6,67 6,25 6,47
2018 84/M 5,69 6,17 3,21 6,67 6,25 6,18
2017 83/M 5,69 6,17 3,21 6,67 6,25 6,18
2016 86/M 5,70 5,83 3,93 6,67 5,00 7,06
2015 88/M 5,70 5,83 3,93 6,67 5,00 7,06
2014 92/M 5,42 5,83 3,93 5,56 5,00 6,76
2013 85/M 5,84 7,92 4,29 5,56 4,38 7,06
2012 80/M 5,91 7,92 4,64 5,56 4,38 7,06
2011 79/M 5,94 8,33 4,64 5,00 4,38 7,35
2010 67/DW 6,30 9,17 5,00 5,00 4,38 7,94
2008 53/DW 6,94 9,58 5,36 5,56 6,25 7,94
2006 52/DW 6,94 9,58 5,71 5,56 5,63 8,24

W tym okresie systematycznie zmniejszała się punktacja końcowa Ukrainy oraz obniżała się jej pozycja w klasyfikacji. W rezultacie Ukraina spadła z grupy państw o demokracji wadliwej (DW) do grupy państw z mieszaną formą rządów (M). W roku 2024 Ukraina przesunęła się o 4 miejsca w dół w stosunku do poprzedniego roku, na pozycję 91, uzyskując najgorszą ocenę od roku 2006.

Tabela 5: Lokaty Rosji w latach 2006-2024

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2024 144A 2,22 0,92 2,14 2,22 3,75 2,06
2022 146/A 2,28 0,92 2,14 2,22 3,75 2,35
2021 124/A 3,24 1,75 2,14 4,44 3,75 4,12
2020 124/A 3,31 2,17 2,14 5,00 3,13 4,12
2019 134/A 3,11 2,17 1,79 5,00 2,50 4,12
2018 144/A 2,94 2,17 1,79 5,00 2,50 3,24
2017 135/A 2,17 1,79 3,93 5,00 2,50 4,41
2016 134/A 3,24 2,67 2,5 5,00 2,50 3,53
2015 132/A 3,31 2,67 2,86 5,00 2,50 3,53
2014 132/A 3,39 3,08 2,86 5,00 2,50 3,53
2013 125/A 3,59 3,50 2,86 5,00 2,50 4,12
2012 122/A 3,74 3,92 2,86 5,00 2,50 4,41
2011 117/A 3,92 3,92 2,86 5,00 3,13 4,71
2010 107/M 4,26 5,25 3,21 5,00 3,13 4,71
2008 107/M 4,48 5,25 2,86 5,56 3,75 5,00
2006 102/M 5,02 7,00 3,21 5,56 3,75 5,59

Stan demokracji w Rosji pogarszał się systematycznie przez cały analizowany okres. W latach 2006-2010 Rosja należała do grupy państw z mieszaną formą rządów (M), a od roku 2011 znajduje się w grupie państw rządzonych autokratycznie (A). W roku 2022 Rosja przesunęła się w dół listy o 22 miejsca na pozycję 146, za Gwineą (poz. 145 - punktacja końcowa: 2,32) i przed Wenezuelą (poz. 147 - punktacja końcowa: 2,23) oraz Chinami (poz. 156 - punktacja końcowa: 1,94). W roku 2024 Rosja przesunęła się, mimo pogorszenia się punktacji końcowej, w górę listy o 2 miejsca na pozycję 144, za Wenezuelą (poz. 142 - punktacja końcowa: 2,31) oraz Nikaraguą (poz. 143 - punktacja końcowa: 2,26), a przed Gwineą (poz. 145 - punktacja końcowa: 2,21) oraz Chinami (poz. 148 - punktacja końcowa: 2,12).

Dla porównania w tabeli 6 przedstawiono lokaty Białorusi w okresie 2006-2024. Przez cały ten okres Białoruś znajdowała się w grupie państw rządzonych autokratycznie.

Tabela 6: Lokaty Białorusi w latach 2006-2024

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2024 151/A 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
2022 153/A 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
2021 146/A 2,41 0,00 2,00 3,89 4,38 1,76
2020 148/A 2,59 0,00 2,00 3,89 5,00 2,06
2019 150/A 2,48 0,92 2,00 2,78 4,38 2,35
2018 137/A 3,13 0,92 2,86 3,89 5,63 2,35
2017 138/A 3,13 0,92 2,86 3,89 5,63 2,35
2016 127/A 3,54 1,33 3,57 3,89 6,25 2,65
2015 127/A 3,62 1,75 3,57 3,89 6,25 2,65
2014 125/A 3,69 1,75 3,93 3,89 6,25 2,65
2013 142/A 3,04 1,75 2,86 3,89 4,38 2,35
2012 141/A 3,04 1,75 2,86 3,89 4,38 2,35
2011 139/A 3,16 1,75 2,86 3,89 4,38 2,94
2010 130/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53
2008 132/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53
2006 128/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53

Do 2013 roku Rosja zajmowała w klasyfikacji pozycję wyższą niż Białoruś. W okresie 2014-2018 było na odwrót. W roku 2019 Rosja poprawiła swoją lokatę o 10 miejsc ze 144 na 134 i wyprzedziła Białoruś o 16 miejsc. W roku 2020 Rosja uplasowała się na 124 miejcu (poprawa ponownie o 10 miejsc), wyprzedzając Białoruś o 24 miejsca. W roku 2022 Rosja spadła na 146 miejsce i nadal wyprzedza Białoruś, która w stosunku do poprzedniego roku przesunęła się w klasyfikacji o 7 miejsc w dół, na pozycję 153, przed Chinami (pozycja 156). W roku 2024 przesunęła się, mimo niezmienionej punktacji końcowej, o 2 miejsca w górę, na pozycję 151, ale za Chinami (pozycja 148).

W celu pokazania globalnego stanu demokracji na świecie, w tabeli 7 pokazano wynik zagregowanej analizy stanu demokracji dla 7 regionów oraz całego świata, którego ilustracją jest wykres 5.

Tabela 7: Zmiana wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2024 wg regionów

Tabela 7

Wykres 5: Zmiana wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2024 według regionów

Wykres 5

Od jakiegoś czasu demokracja nie cieszy się dobrym zdrowiem. Powyższa tabela oraz wykres unaoczniają regres lub stagnację demokracji na świecie od 2006 roku. Regresywne tendecje zaczęły się w latach 90. ubiegłego wieku, przyspieszyły w XXI wieku i osiągnęły apogeum w jego drugiej dekadzie. W roku 2024 ogólna średnia ocena stanu demokracji zmniejszyła się z 5,23 w roku 2023 do 5,17 i była najniższa od czasu stworzenia wskaźnika w roku 2006.

Na wykresie 5a pokazano w powiększeniu zmianę średniego wskaźnika demokracji EIU w latach 2006-2024 dla całego świata.

Wykres 5a: Zmiana średniego wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2024 dla całego świata

Wykres 5a

Od roku 2015 trend zmian wartości średniej wskaźnika demokracji EIU dla świata jest ujemny, chociaż roczne zmiany są niewielkie. Na przestrzeni 9 lat ten wskaźnik zmniejszył się o 6,85%.

Wydaje się, że ten trend utrzyma się, a nawet pogłębi, w najbliższych latach. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest demografia. W roku 2006 w państwach z pewną formą demokracji żyło 51,3% ludności świata, a w roku 2024 - 45,4%. Oznacza to, że obecnie większość państw na świecie ma mieszaną lub autorytarną formę rządów" (56,9%) i żyje w nich większość ludności świata (54,6%). Społeczeństwa, dla których demokracja była jakąś wartością zmierzają ku zagładzie m.in. z powodu małego przyrostu naturalnego oraz napływu imigrantów z obszarów odmiennych cywilizacyjnie, z krajów o wysokim wskaźniku przyrostu naturalnego.

Inną przyczyną regresu demokracji są postępujące procesy globalizacji, które powodują, że rośnie odległość między sprawującymi władzę i jej poddanymi, zmniejsza się liczba ośrodków faktycznej władzy, które zarządzają coraz większymi, zróżnicowanymi cywilizacyjnie masami ludzkimi. Im większa liczebność i niejednorodność kulturowa społeczności, tym trudniejsze jest uzyskanie w konsensusu. Z tego powodu rządzący narzucają rządzonym swoje rozwiązania, pozorując dialog społeczny i równocześnie szermując pustymi hasłami demokracji. Ignorowanie przez władze różnic opinii publicznej przy podejmowaniu decycji stwarza warunki do powstania społecznego niezadowolenia grup oraz protestów.

Wśród 25 demokracji pełnych (Norwegia, Nowa Zelandia, Szwecja, Islandia, Szwajcaria, Finlandia, Dania, Irlandia, Holandia, Luksemburg, Australia, Tajwan, Niemcy, Kanada, Urugwaj, Japonia, Zj. Królestwo, Kostaryka, Austria, Mauritius, Estonia, Hiszpania, Czechy, Portugalia, Grecja) w roku 2024 jest 17 państw europejskich, z których 9 znajduje się w pierwszej dziesiątce.

Warto też zwrócić uwagę na liczbę ludności (wykres 6) oraz powierzchnię (wykres 6a) państw zajmujących pozycje od 1 do 11.

Wykres 6: Liczba ludności państw-liderów demokracji w roku 2022

Wykres 6

Wykres 6a: Powierzchnia państw-liderów demokracji w roku 2024

Wykres 6a

Widać, że 7 państw-liderów demokracji w roku 2024 miała w roku 2022 ludność poniżej 6 milionów, a 6 państw z tej listy ma powierzchnię poniżej 110 tys. km2. Na liście demokracji pełnych nie ma żadnego z 10 najludniejszych państw świata (Indie, Chińska Republika Ludowa, Stany Zjednoczone, Indonezja, Pakistan, Nigeria, Brazylia, Bangladesz, Rosja, Meksyk). Trzy (3) z nich - Indie (pozycja 41), Stany Zjednoczone (pozycja 28), Brazylia (pozycja 57)- należą do demokracji wadliwych.

To sugeruje, że demokracja, w szczególności demokracja bezpośrednia, jest ustrojem atrakcyjnym dla mniejszych społeczności, żyjących na stosunkowo małych obszarach. Słuszność tego stwierdzenia zdaje się potwierdzać fakt, że same starożytne Ateny - kolebka demokracji miały ok. 100 tys. mieszkańców, a powierzchnia Attyki, na terenie której leżało państwo-miasto (polis) wynosiła ok. 2600 km2.

W latach 2020-2022 siłę demokracji wystawił na próbę dodatkowo wybuch pandemii koronawirusa oraz wojna rosyjsko-ukraińska, która trwa od 24 lutego 2021 roku. Pogorszenie stanu demokracji nastąpiło w dużej mierze - ale nie tylko - z powodu narzuconych przez rządy drastycznych ograniczeń wolności osobistej i wolności obywatelskich w odpowiedzi na pandemię koronawirusa. Szczególnie drastyczne ograniczenia miały miejsce w Chinach kontynentalnych, których rząd wdrażał bezwględnie surową politykę "zero covid" praktycznie do końca 2022 roku. Jej skutkiem było zahamowanie chińskiej gospodarki i niezadowolenie społeczne. Z obawy przed rozszerzeniem się masowych protestów, których władze chińskie boją się bardziej niż COVID-19, stosują represje wobec obywateli wyrażających swoje niezadolenie.

Następstwem przeciągającej się brutalnej wojny na Ukrainie jest frustracja i destabilizacja rosyjskiego społeczeństwa oraz pojawienie się i wzrost krytyki działań Putina. W odpowiedzi na to władze rosyjskie nasiliły represje wobec dysedentów. Równocześnie zwiększył się autorytaryzm władzy, która zmierza w stronę dyktatury.

Zmienia się ocena stanu demokracji w poszczególnych krajach i regionach. Rzuca się w oczy olbrzymie rozwarstwienie stanu demokracji między poszczególnymi regionami. Największe wartości wskaźnika demokracji EIU posiadają regiony Ameryka Północna (2 państwa), Europa Zachodnia (21 państw) i Ameryka Łacińska (24 państwa). Wskaźniki demokracji, zbliżone do siebie i  tylko trochę niższe od Ameryki Łacińskiej, mają regiony: Azja i Australia z Oceanią (27 państw) oraz Europa Wschodnia (28 państw).

Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że nazwy tych dwóch ostatnich regionów mogą wprowadzać w błąd, co do jednorodności cywilizacyjnej i historycznej krajów objętych wspólnym mianem, podobnie jak w przypadku pierwszych trzech regionów. Tymczasem - w przypadku regionu Australia z Oceanią kryterium jego wyodrębnienia jest położenie geograficzne, co powoduje, że w jednym worku znajdują się kraje zróżnicowane bardzo pod względem kulturowym i politycznym oraz wielkości. Do tego regionu zaliczono kraje, takie jak Chiny, Indie, Japonia, Australia, Nowa Zelandia, Korea Płd. i Korea Płn., Kambodża i Laos, Afganistan i Pakistan. Grupę Europa Wschodnia tworzą zaś Rosja i  byłe republiki oraz europejskie państwa ze strefy wpływów ZSRR.

Racjonalniejszy i użyteczniejszy dla potrzeb analizy stanu demokracji byłby podział tych dwóch silnie zróżnicowanych regionów na mniejsze, ale spójniejsze jednostki, podobnie jak w przypadku kontynentu afrykańskiego (Afryka Środkowo-Wschodnia oraz Czarna Afryka. Sensowność takiego rozwiązania pokazuje różnica wartości wskaźników demokracji dla tych regionów - wskaźnik Czarnej Afryki jest większy o 25% od wskaźnika Afryki Środkowo-Wschodniej.

W roku 2024 eksperci EIU wskazali na następujące objawy regresu demokracji:

  • coraz większy nacisk na zarządzanie przez elity/ekspertów, zamiast na powszechną demokrację uczestniczącą,
  • rosnący wpływ niewybieralnych, niepodlegających rozliczeniu instytucji i organów eksperckich,
  • usunięcie ze sceny politycznej istotnych kwestii o znaczeniu narodowym i rozstrzyganie ich przez polityków, ekspertów lub ponadnarodowe organy za zamkniętymi drzwiami,
  • pogłębiająca się przepaść między politycznymi elitami i partiami, z jednej strony, a krajowymi elektoratami, z drugiej strony,
  • zmniejszenie wolności obywatelskich, w tym wolności mediów i wolności słowa.

W roku 2025 eksperci EIU skomentowali pogarszający się stan demokracji w następujący sposób:

Coraz powszechniejsze jest przekonanie, że model demokratyczny wypracowany w ciągu ostatniego stulecia jest w tarapatach, ale mniej jasne jest, dlaczego ludzie są tak rozczarowani swoimi demokracjami. W 2024 roku, kiedy kraje zamieszkane przez ponad połowę światowej populacji poszły do urn, niezadowolenie społeczeństwa z funkcjonowania rządu znalazło wyraz w sprzeciwie wobec urzędujących władz i rosnącym poparciu dla populistycznych rebeliantów.

Niektórzy mogą argumentować, że sukcesy wyborcze rebelianckich partii i odsunięcie od władzy partii głównego nurtu dowodzą, że demokracja przedstawicielska działa dobrze. Ogólnie rzecz biorąc, jest to zjawisko pozytywne, ale długotrwałość i skala populistycznego sprzeciwu wskazują, że demokracja przedstawicielska od pewnego czasu nie działa zadowalająco. Co więcej, reakcją wielu partii głównego nurtu i rządów było zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, aby powstrzymać populistów i przedstawić ich jako łamiących prawo, a nawet zagrożenie dla demokracji. W rezultacie główny problem, z którym borykają się nasze demokracje, jest często utożsamiany z populizmem, a nie z niedoskonałościami naszych systemów „przedstawicielskich”. Z godnymi uwagi wyjątkami, znaczna część dyskusji na temat demokracji zajmuje się populizmem jako problemem, zamiast poruszać zasadnicze kwestie, które wywołały ruchy populistyczne.

Oczywiste jest, że formalne instytucje demokratyczne nie wystarczą, aby utrzymać poparcie społeczne, zwłaszcza jeśli instytucje te zostały pozbawione siły sprawczej, a proces decyzyjny powierzono organom niewybieralnym. Rządy i partie polityczne w wielu demokracjach odsunęły się od obywateli i w konsekwencji przestały reagować na ich obawy. Jakość demokracji można mierzyć stopniem, w jakim rządy konsultują się z opinią publiczną w ważnych bieżących sprawach.

To, że demokracja nie funkcjonuje dobrze w wielu demokracjach świata, jest oczywiste od dawna. Wzrost popularności populistycznych alternatyw politycznych w ciągu ostatniej dekady jest wyrazem problemu z partiami głównego nurtu, które sprawują władzę od 75 lat, i systemami politycznymi, które rozwinęły. Nie ma nic niedemokratycznego w tym, że nowe, antyestablishmentowe partie kwestionują status quo, o ile czynią to w sposób demokratyczny. Mogą nie wydawać się mieć wszystkie odpowiedzi na palące problemy naszych czasów, ale przynajmniej docierają do zmarginalizowanych grup elektoratu i odpowiadają na zapotrzebowanie na reprezentację ze strony obywateli, którzy czują, że nie mają głosu.

Na wykresach 7 i 8 przedstawiono zmiany wskaźnika demokracji odpowiednio wybranych krajów Europy Zachodniej oraz w grupie dawnych krajów sowieckiej strefy wpływów lub państw, które powstały po ich rozpadzie.

Wykres 7: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla wybranych krajów regionu Europa Zachodnia w okresie 2006-2024

Wykres 7

Wykres 8: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla wybranych krajów regionu Europa Wschodnia w okresie 2006-2024

Wykres 8

Z porównania wykresów 7 i 8 widać, że w roku 2024 pięć (5) - Estonia, Czechy, Słowenia, Łotwa i Litwa - z pokazanych 14 państw regionu Europa Wschodnia - posiada wskaźnik demokracji powyżej 7,5. Dwa z nich należą do grupy demokracji pełnych. W roku 2023 były to tylko trzy (3) państwa: Estonia, Czechy i Słowenia, które należały do grupy demokracji wadliwych.

Na wykresie 9 pokazano zmiany wskaźnika demokracji dla wybranych krajów europejskich, azjatyckich i afrykańskich.

Wykres 9: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla wybranych krajów europejskich, azjatyckich i afrykańskich w okresie 2006-2024

Wykres 9

Użyteczność wskaźnika demokracji EIU

Z analizy przedstawionych danych wynika, że metoda opracowana przez EIU pozwala na okresową ocenę i porównanie jakości demokracji oraz badanie trendów jej zmian w poszczególnych krajach. Należy mieć jednak świadomość, że na wynik oceny mogą mieć wpływ preferencje polityczne oraz światopoglądowe respondentów, których liczba jest stosunkowo mała.

W Europie Zach., w tzw. "starych demoracjach", od 75 lat władzę sprawuja partie głównego nurtu, które od kilku dekad mają charakter neoliberalny. Odmienna sytuacja jest w Europie Wsch., w państwach dawnego bloku sowieckiego oraz tych, które powstały po roku 1989. W procesie integracji Europy "stare demokracje" Europy Zach. oraz St, Zjednoczone narzuciły im de facto, nie bacząc na doświadczenia poprzednich dziesięcioleci, jako standard swój neoliberalny model demokracji.

Ten neoliberalny model demokracji rządzące zachodnioeuropejskie elity polityczne przyjęły jako punkt odniesienia dla oceny zmian politycznych w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej. W miarę intensyfikacji i przyspieszania procesów przekształcania Unii Europejskiej w jednolite państwo kontynentalne z dominacją Niemiec oraz globalizacji gospodarczej i politycznej nastąpiła polaryzacja partii w państwach Europy Wsch. Jedna część partii opowiedziała się, przynajmniej werbalnie, za UE jako konfederacją suwerennych państw, a druga za UE jako federacją z rządem centralnym, składającą się z częściowo autonomicznych państw związkowych.

Nasilające się integracyjne działania organów UE, przy braku ich reakcji na obiekcje społeczeństw, skutki polityki gospodarczej, klimatyczne i migracyjnej oraz odrzucenie wartości, na których oparta jest cywilizacja łacińska doprowadziły do "znaczącego wzrostu notowań sił antyestablishmentowych, populistycznych, narodowych i eurorealistycznych". Zjawisko to ma odzwierciedlenie w wynikach wyborów do narodowych parlamentów.

Dla ułatwienia badania korelacji między wynikami oceny stanu demokracji metodą EIU oraz wydarzeniami politycznymi w krajach Europy Wsch., jako uzupełnienie wykresów 4a, 4b i 4c, w tabeli 7 pokazano rządzące opcje polityczne w Poslce, na Węgrzech i Słowacji w latach 2006-2024.

Tabela 7: Rządzące opcje polityczne w Polsce, na Węgrzech i Słowacji w latach 2006-2024

Państwo Premier Partia Początek urzędowania Koniec urzędowania Kadencja Sejmu Prezydent
POLSKA Kazimierz Marcinkiewicz Prawo i Sprawiedliwość (PiS) 31 października 2005 14 lipca 2006 V Aleksander Kwaśniewski 1995-2005
Lech Kaczyński 2005-2010
Jarosław Kaczyński 14 lipca 2006 16 listopada 2007 Lech Kaczyński 2005-2010
Bronisław Komorowski 2010–2015
Donald Tusk Platforma Obywatelska (PO) 16 listopada 2007 18 listopada 2011 VI Lech Kaczyński 2005-2010
Bronisław Komorowski 2010–2015
18 listopada 2011 22 września 2014 VII Bronisław Komorowski 2010–2015
Ewa Kopacz 22 września 2014 16 listopada 2015
Beata Szydło Prawo i Sprawiedliwość (PiS) 16 listopada 2015 11 grudnia 2017 VIII Andrzej Duda 2015-2025
Mateusz Morawiecki 11 grudnia 2017 15 listopada 2019
15 listopada 2019 27 listopada 2023 IX
Donald Tusk Platforma Obywatelska (PO) 13 grudnia 2023   X Andrzej Duda 2015-2025
Karol Nawrocki 2025-
WĘGRY Ferenc Gyurcsány Węgierska Partia Socjalistyczna 29 września 2004 14 kwietnia 2009    
György Gordon Bajnai 14 kwietnia 2009 29 maja 2010    
Viktor Mihály Orbán FIDESZ 29 maja 2010      
SŁOWACJA Robert Fico SMER 4 lipca 2006 8 lipca 2010   Ivan Gašparovič 2004-2014
Iveta Radičová SDKÚ-DS 8 lipca 2010 4 kwietnia 2012
Robert Fico SMER 4 kwietnia 2012 22 marca 2018   Ivan Gašparovič 2004-2014
Andrej Kiska 2014-2019
Peter Pellegrini SMER 22 marca 2018 21 marca 2020   Andrej Kiska 2014-2019
Zuzana Čaputová 2019-2024
Igor Matovič Zwyczajni Ludzie 21 marca 2020 1 kwietnia 2021   Zuzana Čaputová 2019-2024
Eduard Heger Zwyczajni Ludzie, Demokraci 1 kwietnia 2021 15 maja 2023  
Ľudovít Ódor   15 maja 2023 25 października 2023  
Robert Fico SMER 25 października 2023     Zuzana Čaputová 2019-2024
Peter Pellegrini 2024-

Otwartą kwestią jest też przydatność tej metody oceny w przypadku istotnych jakościowych oraz ilościowych zmian sytuacji politycznej i społecznej na dużych obszarach, przekraczających granice państw narodowych, np. spowodowanych postępującą globalizacją ekonomiczną i masowymi ruchami migracyjnymi, w warunkach silnego zróżnicowania cywilizacyjnego, historycznego i politycznego.
Chodzi tu o zmiany, których skala wymyka się spod kontroli społeczeństw obywatelskich oraz procesów demokratycznych, czego skutkiem jest degeneracja „starych/dojrzałych demokracji” oraz brak rozwoju „młodych demokracji”, co prowadzi do istnienia „demokracji fasadowych”.

Problematyczna może być obiektywność głębszych wniosków wyciągniętych w rocznych raportach EIU co do przyczyn i skutków zmian wartości wskaźników demokracji, gdyż jakość diagnozy zależy od jakości obrazu stanu rzeczywistego, a ten powstaje w wyniku agregacji indywidualnych ocen.

Przykładem innej oceny stanu oraz zmian w demokracjach w Europie i Stanach Zjednoczonych jest np. książka "Nienawiść do demokracji" Jacquesa Rancière'a, krytyka zachodnich elit intelektualnych i filozofa polityki, ucznia i współpracownika Louisa Althussera, francuskiego filozofa marksistowskiego.


Wyślij komentarz:koperta