cojak.net.pl

Stan demokracji

Polska, mimo, że obecnie władzę sprawuje w niej koalicyjny "rząd 13 grudnia", którego członkowie działają zgodnie ze "swoim rozumieniem prawa" i pod hasłem "demokracja walcząca", pozostaje krajem o ustroju demokratycznym i członkiem wspólnoty państw demokratycznych. Demokracja jest systemem politycznym, do którego poprawnego funkcjonowania wymagana jest świadoma aktywność polityczna istotnej części społeczeństwa, oparta na wysokim poziomie intelektualnym i moralnym.

Powyższe stwierdzenia implikują, że wiedza o tym czym jest demokracja powinna być powszechna. Wydaje się jednak, że tak nie jest. A co o tym świadczy?

Po pierwsze w przestrzeni publicznej debaty na temat istoty demokracji i jej formy w naszym kraju odbywają się tylko sporadycznie i w ograniczonych zakresie.
Brakuje prawdziwych dyskusji na temat demokracji w ogóle oraz możliwych jej formach w Polsce.
Pojawiające się w dominujących mediach teksty i wypowiedzi mają raczej charakter przekazów indoktrynujących, a nie wypowiedzi polemicznych.

Może to sugerować, że wiedza społeczeństwa o demokracji, zwłaszcza współczesnej jest kompletna i wszystko jest jasne. Tak jednak nie jest.
Między formami demokracji w różnych państwach istnieją wyraźne różnice, które spowodowane są ich historią, kulturą oraz temperamentem politycznym ich mieszkańców, jak również uwarunkowaniami geopolitycznymi.
Ponadto stan demokracji w danym państwie nie jest czymś stałym, lecz może zmieniać się, poprawiać lub pogarszać, z czasem, w zależności od uwarunkowań zewnętrznych oraz wydarzeń wewnętrznych.

Pomiar jakości formy rządów

Ten stan rzeczy odzwierciedlają próby systematycznego pomiaru jakości demokracji. Jednoznaczna ocena stanu demokracji jest trudna, ponieważ na temat pojęcia demokracji trwają ciągłe dyskusje.
Mimo tego podejmowane są próby usystematyzowania pomiaru jakości demokracji (np. the Economist Intelligence Unit’s Index of Democracy, Freedom House, Polity IV, Vanhanen’s Index of Democracy, the Index of Effective Democracy).

Od 2006 roku firma Economist Intelligence Unit (EIU) wyznacza okresowo tzw. wskaźnik demokracji (Index of Democracy) dla 167 krajów (165 niezależnych państw i 2 terytoriów) oraz 7 regionów świata.
Na wynik składają się oceny procedury wyborczej i pluralizmu, funkcjonowania administracji publicznej, aktywności politycznej obywateli, kultury politycznej oraz wolności obywatelskich notka Szczegółowy opis modelu oceny stanu demokracji znajduje się w załączniku do raportu EUI za rok 2023 na str. 65-79.

Na wypadkową wartość wskaźnika demokracji mają duży wpływ odpowiedzi na pytania o:

  1. wolność i uczciwość wyborów,
  2. bezpieczeństwo głosujących,
  3. wpływ obcych mocarstw na rząd,
  4. zdolność urzędników państwowych do wdrażania polityk.

Największa wartość wskaźnika wynosi 10 (100%). W zależności od jego wartości stan demokracji określa się jako demokrację pełną (Full democracy), demokrację wadliwą (Flawed democracy), mieszaną formę rządów (Hybrid regime) i autorytarną formę rządów (Authoritarian regime).
Zakresy punktów dla poszczególnych rodzajów form rządów:

  1. Demokracja pełna (D): 8-10 punktów (80-100%).
  2. Demokracja wadliwa (DW): 6-7,9 punktów (60-79%).
  3. Mieszana forma rządów (M): 4-5,9 punktów (40-59%).
  4. Autorytarna forma rządów (A): < 4 punkty (< 40%).

Aktywność polityczna obywateli może mieć trzy formy:

  1. wystąpienia publiczne i udział w przedsięwzięciach na forum publicznym, np. udział w demonstracjach,
  2. udział w inicjatywach w celu oddziaływania na polityków w ciałach ustawodawczych lub wykonawczych, np. podpisywanie petycji,
  3. udział w wyborach, np. głosując na polityków lub partię (prawo czynne wyborcze) lub kandydując (prawo bierne wyborcze).

Istnieje wiele określeń kultury politycznej. Wg jednej z definicji (Jerzy J. Wiatr) kultura polityczna to ogół postaw, wartości i wzorów zachowań dotyczących wzajemnych stosunków władzy i obywateli. Obejmuje ona:

  • wiedzę o polityce, znajomość faktów, zainteresowanie polityką;
  • ocenę zjawisk politycznych, sądy jak powinna być sprawowana władza;
  • emocjonalny stosunek do Ojczyzny, państwa, wrogów;
  • uznane wzory zachowań politycznych.

Dla demokracji najwłaściwszy jest model uczestniczącej kultury politycznej, w której obywatele dążą do uzyskania pełnej wiedzy o życiu politycznym i pragną w nim aktywnie uczestniczyć.

Wg słownika PWN przez wolności obywatelskie rozumie się sformułowane przez konstytucję i ustawodawstwo zobowiązanie władzy państwowej do nieingerowania w określone sfery życia osobistego i publicznego obywateli.

Wyniki oceny jakości demokracji

W tabeli 1a zebrano wyniki oceny stanu demokracji w okresie 2006-2022. W wierszach poszczególnych kolumn podano liczbę krajów w poszczególnych grupach form rządów.

W tabeli 1b przedstawiono strukturę czterech form rządów w 2022 roku wg liczby państw i ludnościnotka Określenie "świat" odnosi się do ludności 167 państw objętych oceną wskaźnika demokracji. Ponieważ badanie nie obejmuje tylko bardzo małych państw, to jest to prawie cała szacowana ludność świata..

Tabela 1a: Wyniki oceny stanu demokracji w okresie 2006-2022

Rok Stan demokracji
Demokracja pełna Demokracja wadliwa Mieszana forma rządów Autorytarna forma rządów
2023 24 50 34 59
2022 24 48 36 59
2021 21 53 34 59
2020 23 52 35 57
2019 22 54 37 54
2018 20 55 39 53
2017 19 57 39 52
2016 19 57 40 51
2015 20 59 37 51
2014 24 52 39 52
2013 25 54 36 52
2012 25 54 37 51
2011 25 53 37 52
2010 26 53 33 55
2008 30 50 36 51
2006 28 54 30 55

Tabela 1b: Wyniki oceny stanu demokracji w 2023 roku wg liczby państw i ludności

  Liczba państw % państw % ludności świata
Pełna demokracja 24 14,4 7,8
Demokracja wadliwa 50 29,9 37,6
Mieszana forma rządów 34 20,4 15,2
Autorytarna forma rządów 59 35,3 39,4

W roku 2023 liczba pełnych demokracji nie zmieniła się w stosunku do roku 2022 - w tej grupie Grecja zastapiła Chile, które spadło do grupy demokracji wadliwych. Liczba demokracji wadliwych zwiększyła się o 2 (dwa) do 50, bowiem weszły do niej dwa państwa - Papua Nowa Gwinea (pozycja 72=) i Paragwaj (pozycja 75), które awansowały z grupy krajów o mieszanej formie rządów. Wskutek tego liczba państw w grupie "mieszane formy rządów" zmniejszyła się o 2 (dwa) z 36 do 34. Liczba państw o autorytarnej formie rządów pozostała w roku 2023 taka sama, jak w latach 2021-2022.

EUI skomentowało obecny stan demokracji w następujący sposób:

Trzy lata po pandemii COVID-19, która doprowadziła do ograniczenia wolności na całym świecie, wyniki z 2023 r. wskazują na trwający demokratyczny marazm i brak dynamiki wzrostowej. Tylko mniejszość krajów poprawiła swój wskaźnik demokracji w 2023 r. (32), a margines poprawy dla większości był niewielki i często z niskiej podstawy. Tymczasem 68 krajów odnotowało pogorszenie swojego wyniku, z czego niektóre znacznie. Wyniki 67 krajów pozostały takie same, malując globalny obraz stagnacji i regresu.

Na poniższych trzech wykresach zilustrowano zmiany stanu rządów. Wykres 1 przedstawia procentową zmianę liczby krajów z poszczególnymi formami rządów w stosunku do roku 2006.
Wykres 2 przedstawia strukturę czterech form rządów w poszczególnych latach, zaś wykres 3 - to samo dla dwóch zagregowanych grup. Na etykietach wykresów słupkowych podano liczby krajów.

Wykres 1: Dynamika zmian liczby państw w latach 2006-2023
Wykres 1

Wykres 2: Zmiana struktury form rządów dla czterech grup w latach 2006-2023
Wykres 2

Wykres 3: Zmiana struktury form rządów dla dwóch zagregowanych grup w latach 2006-2023
Wykres 3

Wykresy 2-3 unaoczniają, że o ile okres 2006-2020 można nazwać okresem stagnacji demokracji, to lata 2021-2023 są okresem jej regresu. W roku 2023 liczba państw w grupach "Pełna demokracja" (14,4%) oraz "Demokracja wadliwa" (28,7) była mniejsza o 19 (25,7%) niż liczba państw w grupach "Mieszana forma rządów" (21,6%) oraz "Autorytarna forma rządów" (35,3%) i niższa o 8 niż w roku 2006.

Na rys. 1 przedstawiono rozkład wskaźnika demokracji EIU w skali globu w roku 2023, a na rys. 2 zestawiono PNB (GDP) gospodarek G20 z wartościami wskaźnika demokracji (DI) oraz pozycjami w klasyfikacji DI w roku 2021.

Rys. 1: Rozkład wskaźnika demokracji EIU w skali globu w roku 2023

Rysunek 1

Rys. 2: Porównanie nominalnego PNB (mld USD), wskaźnika demokracji (DI) i lokat w klasyfikacji DI dla gospodarek G20 w roku 2021

Rysunek 2

Najlepszym i najkrótszym komentarzem zmian stanu demokracji na świecie są tytuły kolejnych raportów EIU:

2008:
Democracy in stagnation/Stagnacja demokracji
2010:
Democracy in retreat/Demokracja w odwrocie
2011:
Democracy under stress/Demokracja pod naciskiem
2012:
Democracy at a standstill/Zastój demokracji
2013:
Democracy in limbo/Demokracja w zawieszeniu
2014:
Democracy and its discontents/Demokracja i jej kontestatorzy
2015:
Democracy in an age of anxiety/Demokracja w okresie niepokoju
2016:
Revenge of the “deplorables”/Odwet "godnych pożałowania"
2017:
Free speech under attack/Atak na wolność słowa
2018:
Political participation, protest and democracy/Udział w polityce, protest i demokracja
2019:
A year of democratic setbacks and popular protest/Rok niepowodzeń demokracji i powszechnego protestu
2020:
In sickness and in health?/Chora i zdrowa?
2021:
The China Challenge/Chińskie wyzwanie
2022:
Frontline Democracy and the Battle for Ukraine/Demokracja frontowa i bitwa o Ukrainę
2023:
Age of Conflict/Czasy konfliktu (wojny)

Współgrają one szczególnie dobrze z wykresem 3. Dalsza część tekstu zawiera prezentację wyników indywidualnej oceny wybranych państw.

Tabela 2: Wyniki oceny dla państw zajmujących czołowe lokaty oraz innych wybranych w poszczególnych rodzajach formy rządów w roku 2023

Państwo Pozycja Zmiana pozycji 2023/2022 Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
Demokracja pełna
Norwegia 1 0 9,81 10,00 9,64 10,00 10,00 9,41
Nowa Zelandia 2 0 9,61 10,00 9,29 10,00 8,75 10,00
Islandia 3 0 9,45 10,00 9,29 8,89 9,38 9,71
Grecja 20= 5 8,14 10,00 7,14 7,22 7,50 8,82
Maurytius 20= 1 8,14 9,17 7,86 6,11 8,75 8,82
Korea Płd. 22 2 8,09 9,58 8,57 7,22 6,25 8,82
Francja 23= -1 8,07 9,58 7,86 7,78 6,88 8,24
Hiszpania 23= -1 8,07 9,58 7,50 7,22 7,50 8,53
Demokracja wadliwa
Chile 25 -6 7,98 9,58 8,21 6,11 6,88 9,12
Czechy 26 -1 7,97 9,58 6,43 7,22 7,50 9,12
Estonia 27 0 7,96 9,58 7,86 6,67 6,88 8,82
Malta 28 5 7,93 9,17 7,14 6,67 8,13 8,53
St. Zj. Ameryki 29 1 7,85 9,17 6,43 8,89 6,25 8,53
Izrael 30 -1 7,80 9,58 7,86 9,44 6,88 5,59
Słowenia 31= 0 7,75 9,58 7,14 7,22 6,25 8,53
Łotwa 37 1 7,38 9,58 6,43 6,11 6,25 8,53
Litwa 39 0 7,31 9,58 6,43 6,11 5,63 8,82
Indie 41= 5 7,18 8,67 7,86 7,22 6,25 5,88
Polska 41= 5 7,18 9,58 6,07 6,67 6,25 7,35
Słowacja 44 -1 7,07 9,58 6,07 5,56 5,63 8,53
Węgry 50 6 6,72 8,75 6,79 4,44 6,88 6,76
Czarnogóra 52 9 6,67 8,75 7,14 6,67 3,75 7,06
Chorwacja 58 1 6,50 9,17 6,07 6,11 4,38 6,76
Mongolia 59 7 6,48 8,75 5,71 6,11 5,63 6,18
Rumunia 60 1 6,45 9,17 6,43 5,56 3,75 7,35
Bułgaria 62 -5 6,41 8,75 5,71 5,56 4,38 7,65
Serbia 64 4 6,33 7,83 6,07 6,67 3,75 7,35
Albania 66 -2 6,28 7,00 6,07 5,00 6,25 7,06
Mołdawia 68 1 6,23 7,42 5,36 7,22 4,38 6,76
Macedonia Północna 72= 0 6,03 7,83 5,71 6,11 3,13 7,35
Papua-Nowa Gwinea 72= 2 6,03 6,92 6,07 3,89 5,63 7,35
Paragwaj 74 3 6,00 8,75 5,36 6,67 1,88 7,35
Mieszana forma rządów
Bangladesz 75 -2 5,87 7,42 6,07 5,56 5,63 4,71
Malawi 76 0 5,85 7,00 4,29 5,56 6,25 6,18
Peru 77 -2 5,81 8,75 5,71 5,00 3,13 6,47
Ukraina 91 -4 5,06 5,58 3,07 7,22 5,00 4,41
Bośnia i Hercegowina 94 3 5,00 7,00 4,00 5,00 3,13 5,88
Boliwia 106 -6 4,20 4,33 4,29 5,56 1,25 5,59
Angola 107 2 4,18 4,50 3,21 5,56 5,00 2,65
Mauretania 108 0 4,14 3,50 3,57 6,11 3,13 4,41
Autorytarna forma rządów
Kirgistan 109 7 3,70 4,33 1,86 3,89 3,13 5,29
Algeria 110 3 3,66 3,08 2,50 3,89 5,00 3,82
Katar 111 3 3,65 1,50 4,29 3,33 5,63 3,53
Liban 112 3 3,56 3,08 0,79 6,67 3,13 4,12
Rosja 144 2 2,22 0,92 2,14 2,22 3,75 2,06
Chiny 148= 8 2,12 0,00 3,57 3,33 3,13 0,59
Białoruś 151 2 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
Północna Korea 165 0 1,08 0,00 2,50 1,67 1,25 0,00
Mjanma 166 0 0,85 0,00 0,00 1,11 3,13 0,00
Afganistan 167 0 0,26 0,00 0,07 0,00 1,25 0,00

W tabeli 3 i na wykresie 4 przedstawiono lokaty Polski w okresie 2006-2023. Przez cały ten okres Polska znajdowała się w grupie państw o demokracji wadliwej.

Tabela 3: Lokaty Polski w latach 2006-2023

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2023 41 7,18 9,58 6,07 6,67 6,25 7,35
2022 46 7,04 9,17 6,07 6,67 6,25 7,06
2021 51 6,80 9,17 6,07 6,67 5,63 6,47
2020 50 6,85 9,17 5,71 6,67 5,63 7,94
2019 57 6,62 9,17 6,07 6,11 4,38 7,35
2018 54 6,67 9,17 6,07 6,11 4,38 7,65
2017 53 6,67 9,17 6,07 6,11 4,38 7,65
2016 52 6,83 9,17 5,71 6,67 4,38 8,24
2015 48 7,09 9,58 5,71 6,67 4,38 9,12
2014 40 7,47 9,58 5,71 6,67 6,25 9,12
2013 44 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2012 44 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2011 45 7,12 9,58 6,43 6,11 4,38 9,12
2010 48 7,05 9,58 6,07 6,11 4,38 9,12
2008 45 7,30 9,58 6,07 6,11 5,63 9,12
2006 46 7,30 9,58 6,07 6,11 5,63 9,12


Wykres 4: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla Polski w latach 2006-2023

Wykres 4

W okresie 2006-2023 zmiany punktacji występowały w punktacji końcowej oraz wszystkich kategoriach.
W roku 2023 ocena procedury wyborczej (I) w roku 2023 wzrosła w stosunku do poziomu w okresie 2016-2021, osiągając wartość z okresu 2006-2015; ocena funkcjonowania administracji publicznej (II) nie zmieniła się w stosunku do okresu 2021-2022 i była na poziomie z lat 2006-2010 i 2017-2019; ocena aktywności politycznej obywateli (III) utrzymała się na dotychczas najwyższym poziomie, równym temu w latach 2014-2016 i ;2020-2022, ocena kultury politycznej (IV) nie zmieniła się względem roku 2022 (6,25), a  ocena swobód obywatelskich (V) została podwyższona w stosunku do roku 2021. W rezultacie tych zmian punktacja końcowa zwiększyła się o 0,14 do wartości 7,18, co jest trzecim najlepszym wynikiem w całym okresie oceny i Polska przesunęła się w klasyfikacji ponownie o 5 miejsc w górę, na miejsce 41, które zajmuje wspólnie z Indiami, które również przesunęły się o 5 miejsc w górę w stosunku do poprzedniego roku.

W tabelach 4 i 5 przedstawiono lokaty Ukrainy i Rosji w okresie 2006-2023. Ponieważ kraje zmieniły grupy przynależności, to w kolumnie drugiej obok pozycji jest umieszczony odpowiedni skrót nazwy formy rządów.

Tabela 4: Lokaty Ukrainy w latach 2006-2023

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2023 91/M 5,06 5,58 3,07 7,22 5,00 4,41
2022 87/M 5,42 6,50 2,71 7,22 6,25 4,41
2021 86/M 5,57 8,25 2,36 6,67 5,00 5,59
2020 79/M 5,81 8,25 2,71 7,22 5,00 5,88
2019 78/M 5,90 7,42 2,71 6,67 6,25 6,47
2018 84/M 5,69 6,17 3,21 6,67 6,25 6,18
2017 83/M 5,69 6,17 3,21 6,67 6,25 6,18
2016 86/M 5,70 5,83 3,93 6,67 5,00 7,06
2015 88/M 5,70 5,83 3,93 6,67 5,00 7,06
2014 92/M 5,42 5,83 3,93 5,56 5,00 6,76
2013 85/M 5,84 7,92 4,29 5,56 4,38 7,06
2012 80/M 5,91 7,92 4,64 5,56 4,38 7,06
2011 79/M 5,94 8,33 4,64 5,00 4,38 7,35
2010 67/DW 6,30 9,17 5,00 5,00 4,38 7,94
2008 53/DW 6,94 9,58 5,36 5,56 6,25 7,94
2006 52/DW 6,94 9,58 5,71 5,56 5,63 8,24

W tym okresie systematycznie zmniejszała się punktacja końcowa Ukrainy oraz obniżała się jej pozycja w klasyfikacji. W rezultacie Ukraina spadła z grupy państw o demokracji wadliwej (DW) do grupy państw z mieszaną formą rządów (M). W roku 2023 Ukraina przesunęła się o 4 miejsca w dół w stosunku do poprzedniego roku, na pozycję 91, uzyskując najgorszą ocenę od roku 2006.

Tabela 5: Lokaty Rosji w latach 2006-2023

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2023 144A 2,22 0,92 2,14 2,22 3,75 2,06
2022 146/A 2,28 0,92 2,14 2,22 3,75 2,35
2021 124/A 3,24 1,75 2,14 4,44 3,75 4,12
2020 124/A 3,31 2,17 2,14 5,00 3,13 4,12
2019 134/A 3,11 2,17 1,79 5,00 2,50 4,12
2018 144/A 2,94 2,17 1,79 5,00 2,50 3,24
2017 135/A 2,17 1,79 3,93 5,00 2,50 4,41
2016 134/A 3,24 2,67 2,5 5,00 2,50 3,53
2015 132/A 3,31 2,67 2,86 5,00 2,50 3,53
2014 132/A 3,39 3,08 2,86 5,00 2,50 3,53
2013 125/A 3,59 3,50 2,86 5,00 2,50 4,12
2012 122/A 3,74 3,92 2,86 5,00 2,50 4,41
2011 117/A 3,92 3,92 2,86 5,00 3,13 4,71
2010 107/M 4,26 5,25 3,21 5,00 3,13 4,71
2008 107/M 4,48 5,25 2,86 5,56 3,75 5,00
2006 102/M 5,02 7,00 3,21 5,56 3,75 5,59

Stan demokracji w Rosji pogarszał się systematycznie przez cały analizowany okres. W latach 2006-2010 Rosja należała do grupy państw z mieszaną formą rządów (M), a od roku 2011 znajduje się w grupie państw rządzonych autokratycznie (A). W roku 2022 Rosja przesunęła się w dół listy o 22 miejsca na pozycję 146, za Gwineą (poz. 145 - punktacja końcowa: 2,32) i przed Wenezuelą (poz. 147 - punktacja końcowa: 2,23) oraz Chinami (poz. 156 - punktacja końcowa: 1,94). W roku 2023 Rosja przesunęła się, mimo pogorszenia się punktacji końcowej, w górę listy o 2 miejsca na pozycję 144, za Wenezuelą (poz. 142 - punktacja końcowa: 2,31) oraz Nikaraguą (poz. 143 - punktacja końcowa: 2,26), a przed Gwineą (poz. 145 - punktacja końcowa: 2,21) oraz Chinami (poz. 148 - punktacja końcowa: 2,12).

Dla porównania w tabeli 6 przedstawiono lokaty Białorusi w okresie 2006-2023. Przez cały ten okres Białoruś znajdowała się w grupie państw rządzonych autokratycznie.

Tabela 6: Lokaty Białorusi w latach 2006-2023

Rok Pozycja Punktacja końcowa Punkty wg kategorii
I Procedura wyborcza i pluralizm II Funkcjonowanie administracji publicznej III Aktywność polityczna obywateli IV Kultura polityczna V Swobody obywatelskie
2023 151/A 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
2022 153/A 1,99 0,00 0,79 3,33 4,38 1,47
2021 146/A 2,41 0,00 2,00 3,89 4,38 1,76
2020 148/A 2,59 0,00 2,00 3,89 5,00 2,06
2019 150/A 2,48 0,92 2,00 2,78 4,38 2,35
2018 137/A 3,13 0,92 2,86 3,89 5,63 2,35
2017 138/A 3,13 0,92 2,86 3,89 5,63 2,35
2016 127/A 3,54 1,33 3,57 3,89 6,25 2,65
2015 127/A 3,62 1,75 3,57 3,89 6,25 2,65
2014 125/A 3,69 1,75 3,93 3,89 6,25 2,65
2013 142/A 3,04 1,75 2,86 3,89 4,38 2,35
2012 141/A 3,04 1,75 2,86 3,89 4,38 2,35
2011 139/A 3,16 1,75 2,86 3,89 4,38 2,94
2010 130/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53
2008 132/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53
2006 128/A 3,34 2,58 2,86 3,33 4,38 3,53

Do 2013 roku Rosja zajmowała w klasyfikacji pozycję wyższą niż Białoruś. W okresie 2014-2018 było na odwrót. W roku 2019 Rosja poprawiła swoją lokatę o 10 miejsc ze 144 na 134 i wyprzedziła Białoruś o 16 miejsc. W roku 2020 Rosja uplasowała się na 124 miejcu (poprawa ponownie o 10 miejsc), wyprzedzając Białoruś o 24 miejsca. W roku 2022 Rosja spadła na 146 miejsce i nadal wyprzedza Białoruś, która w stosunku do poprzedniego roku przesunęła się w klasyfikacji o 7 miejsc w dół, na pozycję 153, przed Chinami (pozycja 156). W roku 2023 przesunęła się, mimo niezmienionej punktacji końcowej, o 2 miejsca w górę, na pozycję 151, ale za Chinami (pozycja 148).

W celu pokazania globalnego stanu demokracji na świecie, w tabeli 7 pokazano wynik zagregowanej analizy stanu demokracji dla 7 regionów oraz całego świata, którego ilustracją jest wykres 5.

Tabela 7: Zmiana wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2023 wg regionów

Tabela 7

Wykres 5: Zmiana wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2023 według regionów

Wykres 5

Od jakiegoś czasu demokracja nie cieszy się dobrym zdrowiem. Powyższa tabela oraz wykres unaoczniają regres lub stagnację demokracji na świecie od 2006 roku. Regresywne tendecje zaczęły się w latach 90. ubiegłego wieku, przyspieszyły w XXI wieku i osiągnęły apogeum w jego drugiej dekadzie. W porównaniu z rokiem 2021, ocenę stanu demokracji podwyższono nieznacznie w 32 (19,2%) państwach, a obniżona w 68 (40,7%). W 67 (40,11%) państwach ocena stanu demokracji nie zmieniła się. W roku 2023 ogólna średnia ocena stanu demokracji zmniejszyła się z 5,29 w roku 2022 do 5,23 i była najniższa od czasu stworzenia wskaźnika w roku 2006.

Na wykresie 5a pokazano w powiększeniu zmianę średniego wskaźnika demokracji EIU w latach 2006-2023 dla całego świata.

Wykres 5a: Zmiana średniego wskaźnika demokracji EIU w okresie 2006-2023 dla całego świata

Wykres 5a

Od roku 2015 trend zmian wartości średniej wskaźnika demokracji EIU dla świata jest ujemny, chociaż roczne zmiany są niewielkie. Na przestrzeni 8 lat ten wskaźnik zmniejszył się o 5,8%.

Wydaje się, że ten trend utrzyma się, a nawet pogłębi, w najbliższych latach. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest demografia. W roku 2006 w państwach z pewną formą demokracji żyło 51,3% ludności świata, a w roku 2023 - 45,4%. Oznacza to, że obecnie większość państw na świecie ma mieszaną lub autorytarną formę rządów" (56,9%) i żyje w nich większość ludności świata (54,6%). Społeczeństwa, dla których demokracja była jakąś wartością zmierzają ku zagładzie m.in. z powodu małego przyrostu naturalnego oraz napływu imigrantów z obszarów odmiennych cywilizacyjnie, z krajów o wysokim wskaźniku przyrostu naturalnego.

Inną przyczyną regresu demokracji są postępujące procesy globalizacji, które powodują, że rośnie odległość między sprawującymi władzę i jej poddanymi, zmniejsza się liczba ośrodków faktycznej władzy, które zarządzają coraz większymi, zróżnicowanymi cywilizacyjnie masami ludzkimi. Im większa liczebność i niejednorodność kulturowa społeczności, tym trudniejsze jest uzyskanie w konsensusu. Z tego powodu rządzący narzucają rządzonym swoje rozwiązania, pozorując dialog społeczny i równocześnie szermując pustymi hasłami demokracji. Ignorowanie przez władze różnic opinii publicznej przy podejmowaniu decycji stwarza warunki do powstania społecznego niezadowolenia grup oraz protestów.

Wśród 24 demokracji pełnych (Norwegia, Nowa Zelandia, Islandia, Szwecja, Finlandia, Dania, Irlandia, Szwajcaria, Holandia, Tajwan, Luksemburg, Niemcy, Kanada, Australia, Urugwaj, Japonia, Kostaryka, Austria, Zj. Królestwo, Grecja, Mauritius, Korea Płd., Francja,Hiszpania) w roku 2023 jest w roku 2023 15 państw europejskich, z których 8 znajduje się w pierwszej dzisiątce.

Warto też zwrócić uwagę na liczbę ludności (wykres 6) oraz powierzchnię (wykres 6a) państw zajmujących pozycje od 1 do 11.

Wykres 6: Liczba ludności państw-liderów demokracji w roku 2023

Wykres 6

Wykres 6a: Powierzchnia państw-liderów demokracji w roku 2023

Wykres 6a

Widać, że 7 państw-liderów demokracji w roku 2023 ma ludność poniżej 7 milionów, również 7 państw z tej listy na powierzchnię poniżej 150 tys. km2. Na liście demokracji pełnych nie ma żadnego z 10 najludniejszych państw świata (Indie, Chińska Republika Ludowa, Stany Zjednoczone, Indonezja, Pakistan, Nigeria, Brazylia, Bangladesz, Rosja, Meksyk). Trzy (3) z nich - Indie (pozycja 41=), Stany Zjednoczone (pozycja 29), Brazylia (pozycja 51)- należą do demokracji wadliwych.

To sugeruje, że demokracja, w szczególności demokracja bezpośrednia, jest ustrojem atrakcyjnym dla mniejszych społeczności, żyjących na stosunkowo małych obszarach. Słuszność tego stwierdzenia zdaje się potwierdzać fakt, że same starożytne Ateny - kolebka demokracji miały ok. 100 tys. mieszkańców, a powierzchnia Attyki, na terenie której leżało państwo-miasto (polis) wynosiła ok. 2600 km2.

W latach 2020-2022 siłę demokracji wystawił na próbę dodatkowo wybuch pandemii koronawirusa oraz wojna rosyjsko-ukraińska, która trwa od 24 lutego 2021 roku. Pogorszenie stanu demokracji nastąpiło w dużej mierze - ale nie tylko - z powodu narzuconych przez rządy drastycznych ograniczeń wolności osobistej i wolności obywatelskich w odpowiedzi na pandemię koronawirusa. Szczególnie drastyczne ograniczenia miały miejsce w Chinach kontynentalnych, których rząd wdrażał bezwględnie surową politykę "zero covid" praktycznie do końca 2022 roku. Jej skutkiem było zahamowanie chińskiej gospodarki i niezadowolenie społeczne. Z obawy przed rozszerzeniem się masowych protestów, których władze chińskie boją się bardziej niż COVID-19, stosują represje wobec obywateli wyrażających swoje niezadolenie.

Następstwem przeciągającej się brutalnej wojny na Ukrainie jest frustracja i destabilizacja rosyjskiego społeczeństwa oraz pojawienie się i wzrost krytyki działań Putina. W odpowiedzi na to władze rosyjskie nasiliły represje wobec dysedentów. Równocześnie zwiększył się autorytaryzm władzy, która zmierza w stronę dyktatury.

Zmienia się ocena stanu demokracji w poszczególnych krajach i regionach. Rzuca się w oczy olbrzymie rozwarstwienie stanu demokracji między poszczególnymi regionami. Największe wartości wskaźnika demokracji EIU posiadają regiony Ameryka Północna (2 państwa), Europa Zachodnia (21 państw) i Ameryka Łacińska (24 państwa). Wskaźniki demokracji, zbliżone do siebie i  tylko trochę niższe od Ameryki Łacińskiej, mają regiony: Azja i Australia z Oceanią (27 państw) oraz Europa Wschodnia (28 państw).

Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że nazwy tych dwóch ostatnich regionów mogą wprowadzać w błąd, co do jednorodności cywilizacyjnej i historycznej krajów objętych wspólnym mianem, podobnie jak w przypadku pierwszych trzech regionów. Tymczasem - w przypadku regionu Australia z Oceanią kryterium jego wyodrębnienia jest położenie geograficzne, co powoduje, że w jednym worku znajdują się kraje zróżnicowane bardzo pod względem kulturowym i politycznym oraz wielkości. Do tego regionu zaliczono kraje, takie jak Chiny, Indie, Japonia, Australia, Nowa Zelandia, Korea Płd. i Korea Płn., Kambodża i Laos, Afganistan i Pakistan. Grupę Europa Wschodnia tworzą zaś Rosja i  byłe republiki oraz europejskie państwa ze strefy wpływów ZSRR.

Racjonalniejszy i użyteczniejszy dla potrzeb analizy stanu demokracji byłby podział tych dwóch silnie zróżnicowanych regionów na mniejsze, ale spójniejsze jednostki, podobnie jak w przypadku kontynentu afrykańskiego (Afryka Środkowo-Wschodnia oraz Czarna Afryka. Sensowność takiego rozwiązania pokazuje różnica wartości wskaźników demokracji dla tych regionów - wskaźnik Czarnej Afryki jest większy o 25% od wskaźnika Afryki Środkowo-Wschodniej.

Wg ekspertów EIU objawy regresu demokracji to:

  • coraz większy nacisk na zarządzanie przez elity/ekspertów, zamiast na powszechną demokrację uczestniczącą,
  • rosnący wpływ niewybieralnych, niepodlegających rozliczeniu instytucji i organów eksperckich,
  • usunięcie ze sceny politycznej istotnych kwestii o znaczeniu narodowym i rozstrzyganie ich przez polityków, ekspertów lub ponadnarodowe organy za zamkniętymi drzwiami,
  • pogłębiająca się przepaść między politycznymi elitami i partiami, z jednej strony, a krajowymi elektoratami, z drugiej strony,
  • zmniejszenie wolności obywatelskich, w tym wolności mediów i wolności słowa.

Na wykresach 7 i 8 przedstawiono zmiany wskaźnika demokracji odpowiednio wybranych krajów Europy Zachodniej oraz w grupie dawnych krajów sowieckiej strefy wpływów lub państw, które powstały po ich rozpadzie.

Wykres 7: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla wybranych krajów regionu Europa Zachodnia w okresie 2006-2023

Wykres 7

Wykres 8: Zmiana wskaźnika demokracji EIU dla wybranych krajów regionu Europa Wschodnia w okresie 2006-2023

Wykres 8

Z porównania wykresów 7 i 8 widać, że tylko trzy (3) - Estonia, Czechy i Słowenia - z pokazanych 14 państw regionu Europa Wschodnia posiadają wskaźnik demokracji powyżej 7,5.

Użyteczność wskaźnika demokracji EIU

Z analizy przedstawionych danych wynika, że metoda opracowana przez EIU pozwala na okresową ocenę i porównanie jakości demokracji oraz badanie trendów jej zmian w poszczególnych krajach. Należy mieć jednak świadomość, że na wynik oceny mogą mieć wpływ preferencje polityczne oraz światopoglądowe respondentów.
Otwartą kwestią jest przydatność tej metody oceny w przypadku istotnych jakościowych oraz ilościowych zmian sytuacji politycznej i społecznej na dużych obszarach, przekraczających granice państw narodowych, np. spowodowanych postępującą globalizacją ekonomiczną i masowymi ruchami migracyjnymi, w warunkach silnego zróżnicowania cywilizacyjnego, historycznego i politycznego.
Chodzi tu o zmiany, których skala wymyka się spod kontroli społeczeństw obywatelskich oraz procesów demokratycznych, czego skutkiem jest degeneracja „starych/dojrzałych demokracji” oraz brak rozwoju „młodych demokracji”, co prowadzi do istnienia „demokracji fasadowych”.

Problematyczna może być obiektywność głębszych wniosków wyciągniętych w rocznych raportach EIU co do przyczyn i skutków zmian wartości wskaźników demokracji, gdyż jakość diagnozy zależy od jakości obrazu stanu rzeczywistego, a ten powstaje w wyniku agregacji indywidualnych ocen.

Przykładem innej oceny stanu oraz zmian w demokracjach w Europie i Stanach Zjednoczonych jest np. książka "Nienawiść do demokracji" Jacquesa Rancière'a, krytyka zachodnich elit intelektualnych i filozofa polityki, ucznia i współpracownika Louisa Althussera, francuskiego filozofa marksistowskiego.


Wyślij komentarz:koperta